اهم اخبار

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبرداد؛ افزایش ۵۶.۶ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۵۶.۶ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، علی رخ افروز در جشن برداشت و کل گیری محصول کلزا در روستای ساتلو شهرستان تبریز، گفت: براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، برای کلزاکارانی که محصول خود را به مراکز خرید دولتی تحویل بدهند، قیمت ۲۳ هزار تومان تعیین شده است.

وی افزود: قیمت خرید تضمینی کلزا اخیراً از ۱۵ هزار تومان به ۲۳ هزار تومان افزایش یافت، این تصمیم در پی اجرای طرح مردمی سازی یارانه انجام می‌شود که کشاورزان با انگیزه بیشتری کشت خود را در سال آینده آغاز کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که برداشت گندم در هر هکتار تقریباً دو برابر کلزا است، قیمت کلزا نیز معمولاً دو برابر گندم تعیین می‌شود تا تعادل ایجاد شود، از همین رو و با توجه به این‌که قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، قیمت کلزا نیز حدود دو برابر این رقم، یعنی ۲۳ هزار تومان تعیین شده است.

رخ افروز از کشت ۲۳۰۰ هکتار دانه‌های روغنی کلزا در استان در سالزراعی جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در حدود ۴۰۰۰ تن برداشت کلزا داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، هدف از برگزاری مراسم جشن برداشت کلزا را توجه به میزان عملکرد مزرعه کلزا نسبت به متوسط عملکرد بیان کرد و افزود: ما باید دلایل افزایش و یا کاهش عملکرد محصولات را بررسی کنیم تا بتوانیم برای سال‌های آینده برنامه ریزی اصولی داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌هایی برای استفاده بهینه از آب، خاک، نیروی انسانی به خصوص در حوزه دریاچه ارومیه از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است، گفت: در منطقه ما یونجه که محصولی با نیاز آبی بالاست زیاد کاشت می‌شود، امسال با توجه به کاشت محصول سورگوم که محصولی کم آب بر با عملکرد بالاست می‌تواند جایگزین کشت یونجه شود و این نیازمند فعالیت‌های ترویجی است تا بهره برداران با این محصول جدید آشنا شده و آن را کشت کنند.

وی به استفاده از طرح‌هایی که دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند تاکید کرد و افزود: ما باید شرایط را فراهم کنیم تا کشاورزان از کاشت محصولات به سود دست یابند تا رغبت لازم برای کاشت را داشته باشند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز نیز در این مراسم گفت: شهرستان تبریز در کاشت کلزا مقام اول را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

ابراهیم فرقانی با اشاره به این‌که سطح زیر کشت کلزا در استان ۲۳۰۰ هکتار است، افزود: از این میزان ۱۱۵۳ هکتار آن مربوط به شهرستان تبریز است.

وی ادامه داد: ما برای خودکفایی در زمینه کلزا برنامه ریزی کرده‌ایم و مروج‌های ما تلاش خواهند کرد تا سطح زیر کشت را در منطقه افزایش دهیم.

فرقانی بیان کرد: در روستای ساتلو، یک شرکت دارای ۲۵۰ هکتار اراضی کشاورزی است که ۵۰ هکتار آن را به کشت کلزا اختصاص داده است.

امام جمعه خسروشاه نیز در این مراسم به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: طبق این حدیث کشاورزان گنجینه مردمی هستند که در جامعه زندگی می‌کنند.

حجت الاسلام باقرنژاد افزود: کشاورزی بهترین و پاکیزه‌ترین شغل است. از زحمت و سرمایه کشاورزان کل جامعه بهره می‌برند و ما باید قدردان کشاورزان عزیز باشیم چرا که اینها از لحاظ مقام در بهترین مقام قرار دارند کشورهایی که به زراعت اهمیت داده‌اند، موفق هستند.

معاون برنامه ریزی فرماندار تبریز نیز در این مراسم گفت: ما به برکت این نظام در گندم یا سایر محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده‌ایم و این به برکت وجود مسئولان دلسوز نظام است.

قربانی با اشاره به این‌که دشمنان نمی‌خواهند با به خودکفایی برسیم، افزود: برای به خودکفایی رسیدن باید در رأس امور مسئول دلسوز باشد، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید مسئولی باشد که واقعاً جهادی باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *