اهم اخبار

نائب رییس هیئت مدیره سندیکای کنسرو ایران: ظاهراً آقای دکتر همتی کمر همت به تعطیلی کارخانجات کنسرو کشور بسته است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی ، نائب رییس هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران مهندس مسعود بختیاری بیان کرد: وضعیت صنعت کنسرو ماهی کشور در شرایط کنونی بسیار بحرانی است. بسیاری از کارخانجات به دلیل کمبود ماهی تعطیل شده اند و مابقی نیز طی چند روز آینده تعطیل خواهند شد. تأمین ماهی تون از طریق صید داخل همه ساله از خرداد ماه تا مهر ماه عملاً امکانپذیر نمی باشد، زیرا در این فصل از سال به دلیل بادهای شدید موسمی شناورهای صیادی ما توان انجام صید را ندارند، بنابراین تولیدکنندگان کنسرو ماهی طبق تجربه همه ساله سعی می کنند ماهی مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین نمایند.

به این منظور از فروردین ماه سال جاری طبق قوانین جاری کشور و با دریافت مجوز از بانک مرکزی، دا‌مپزشکی و وزارت صمت اقدام به ثبت سفارش ماهی نموده اند و هم اینک نسبتاً حجم قابل توجهی ماهی به گمرک رسیده که مقادیر زیادی ازآنها بیش از دو ماه درگمرک رسوب نموده و هنوز بانک مرکزی ، ارز مورد نیاز آنها را تأمین نکرده است و این در شرایطی است که ماهی بسیار فساد پذیر بوده و دمای تعداد زیادی از کانتینرهای ماهی به دلیل اشکال در سیستم سردخانه، افزایش پیدا کرده و ناگزیر، ماهی در گرمای بندرعباس به کانتینرهای دیگری انتقال داده شده است.

جدای از این مسئله، هزینه ای بالای ۳۰ میلیون تومان به صورت روزانه بابت دموراژ به تولیدکننده تحمیل می شود. از طرف دیگر به اعتبار واردکنندگان نزد طرف خارجی بسیار لطمه و خدشه وارد شده و استمرار امکان واردات ماهی از این تأمین کنندگان، در آینده در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

مهندس بختیاری که مسئولیت کمیته صنعت کنسرو آبزیان سندیکا را هم برعهده دارند پرسش جدی را مطرح کردند که بانک مرکزی به چه حقی جلوی تخصیص و تأمین ارز به واردات تون ماهیان را گرفته است آنهم در شرایطی که کارخانجات به دلیل نبود ماهی با تعطیلی مواجه شده اند؟! ما درک می کنیم که به دلیل شرایط تحریمی و کمبود منابع ارزی دست بانک مرکزی خیلی باز نیست ولی این دلیل نمی شود که نسبت به نابودی تولید کنندگانی که طبق مجوز بانک مرکزی اقدام به واردات نموده اند، بی تفاوت باشد.

نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرارگیرد این است که کنسرو ماهی به عنوان یک غذای کامل و سالم و مغذی بویژه در شرایط جنگ، بلایای طبیعی و علی الخصوص در شرایط همه گیری جهانی بیماری کووید۱۹ به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می شود. بنابراین انتظار می رود بانک مرکزی به منظور تأمین ذخایر مراکز نظامی، هلال احمر و در راستای تأمین امنیت غذایی جامعه بویژه اقشار فرودست و نیز پیشگیری از افزایش بیکاران کشور سریعاً نسبت به تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز تون ماهیان که در گمرکات رسوب کرده است اقدام نماید.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *