اهم اخبار

واکنش‌ها به بی‌برنامگی وزارت جهاد در اجرای الگوی کشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی گفت: الگوی کشت محصولات کشاورزی را با ارسال یک بخش نامه به استان‌ها بدون اینکه اقدامی در جهت اقناع و آموزش بهره برداران انجام شود، نمی توان اجرا کرد.

سیدجعفر حسینی، مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مازاد تولید پیاز در سالجاری و ماندن این محصول روی دست کشاورزان از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید صیفی جات طی سالهای اخیر به شدت انتقاد کرد و گفت: با مروری بر تجربیات سالهای گذشته می‌بینیم که ما ابتدای سال ۹۶ نیز با مشکل انباشت پیاز مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: همچنین در سال ۹۷ این مشکل درباره سیب زمینی بوجود آمد و سال گذشته نیز در تولید گوجه فرنگی و سیب زمینی با مازاد محصول مواجه شدیم و هم تولیدکنندگان به شدت خسارت دیدند. هم منابع کشور هدر رفت و دولت مجبور شد بخش زیادی از این محصولات را به صورت توافقی و تضمینی جمع آوری کند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه یکبار برای همیشه باید مشخص شود که منشأ این مشکلات از کجاست تا بتوان راهکاری برای آن در نظر گرفت، گفت: آیا مشکل ما تولید زیاد است؟ یا عدم توانایی در انجام صادرات به موقع و مناسب دلیل این امر است؟ آیا می‌توان نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی را دلیلی برای این مساله عنوان کرد؟ آیا حضور دلالان به نوسانات و چالش‌های بازار دامن می‌زند؟

حسینی با بیان اینکه تمام عوامل بالا به نوعی در این مساله دخیل هستند، تصریح کرد: با این وجود اصلی ترین مساله در بخش کشاورزی عدم رعایت و اجرای صحیح الگوی کشت است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده اند هم برنامه الگوی کشت داریم و هم میزان سطح کشت را به کشاورزان ابلاغ می‌کنیم، گفت: سوال ما این است که میزان سطح کشت به چه کسانی و چگونه ابلاغ می‌شود؟ آیا با فرستادن یک بخش نامه به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها بدون اینکه اقدامی در جهت اقناع و آموزش بهره برداران انجام شود می‌توان الگوی کشت را اجرا کرد؟

نه برنامه‌ای برای کشت وجود دارد، نه صادرات را ساماندهی می‌کنند!

حسینی تصریح کرد: این برنامه با چه ابزار و سامانه‌ای به کشاورزان اطلاع رسانی می‌شود و در کدام زمان و با کدام سامانه جامع، آمار کشت بررسی می‌شود. آیا زمانی که سطح کشت ابلاغی تکمیل می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی این توانایی را دارد که از افزایش بیشتر سطح زیرکشت جلوگیری کند؟

وی با بیان اینکه متأسفانه همچنان شاهد کشاورزی سنتی و معیشتی در کشور هستیم و شیوه‌های مدرن سازی تولید در کشور ما کمتر به کار گرفته می‌شود، افزود: شرایط ما به صورتی است که وقتی کشاورزی در یک منطقه از کشور کشت انجام می‌دهد اصلاً از میزان سطح کشت در سایر نقاط اطلاع ندارد. بنابراین این بهره بردار چگونه می‌تواند الگوی کشت را رعایت کند؟

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه هر سال شاهد تکرار بی نظمی، بی برنامگی و عقب بودن حوزه زراعت وزارتخانه از آمار و اطلاعات دقیق تولید و کشت هستیم، گفت: متأسفانه از آنجایی که به کشاورزان برنامه دقیقی ارائه نمی‌شود تولیدکنندگان با رصد وضعیت بازار در سال گذشته اقدام به کشت می‌کنند که این مساله هر سال به کشور ما خسارات فراوانی وارد می‌کند و منابع کشور را هدر می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه مسئولان، کشاورزان را به دلیل کشت مازاد در این زمینه مقصر می‌دانند، تصریح کرد: سوال اینجاست که وظیفه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه چیست؟ چه کسانی به عنوان متولی تولید باید طرح الگوی کشت را تدوین و در جهت اجرای آن تلاش می‌کردند؟ چه کسانی باید در این زمینه به آموزش و ترویج در مناطق تولیدی و اقناع کشاورزان می‌پرداختند؟ وزارت جهاد کشاورزی چقدر در سیاست گذاری و برنامه ریزی و معرفی محصولات جایگزین به کشاورزان موفق عمل کرده است؟

حسینی ادامه داد: علاوه بر این، عدم برنامه ریزی مناسب برای صادرات و بازاریابی در این زمینه، عدم تکمیل و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و… باعث شده که در حوزه صادرات نیز نتوانیم دستاورد قابل توجهی داشته باشیم و روی بازارهای صادراتی حساب کنیم.

وی افزود: علاوه بر این فاصله قیمت محصولات از سر مزرعه تا بازار نیز ماجرای چالش برانگیز دیگری است که ناشی از همین بی برنامگی‌ها و عدم نظارت‌های صحیح است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *