اهم اخبار

شرایط بحرانی وضعیت آب و محیط زیست / ریزگردها در ۲۳ استان به اوج خود رسیده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
شاعری گفت: سازمان جنگل ها باید رویکرد مشارکتی خود را توسعه دهد چرا که این امر تنها راه حفاظت و نجات منابع طبیعی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در همایش معرفی نمونه های برتر منابع طبیعی با اشاره به اقدامات مشارکتی و ترویجی که تنها راه نجات منابع طبیعی است، اظهار داشت: طی تجربه سالهای اخیر تنها با جنگلبان، نیروی انتظامی وغیره نمی توان از منابع طبیعی حفظ و صیانت کرد بلکه اقدامات مشارکتی و فرهنگ سازی تنها راه نجات منابع طبیعی است.

وی افزود: گرچه طی سالهای اخیر، صحبت هایی از توقف بهره برداری صنعتی از جنگل مطرح می شد اما عده ای نسبت به این امر مخالفت می کردند که خوشبختانه شیب ملایم بهره برداری صنعتی از جنگل کاهش یافت تا جایی که امروز بحث تنفس جنگل و توقف کامل بهره برداری صنعتی مطرح شده است.

شاعری با بیان اینکه آب و محیط زیست دو چالش اصلی کشور به شمار می روند، گفت: امنیت زیستی با امنیت ملی گره خورده است و امروزه این دو امر از چالش های اساسی جمهوری اسلامی به شمار می رود که توجه به آن دو ضروری است.

وی ادامه داد: طی سالهای ۸۲ و۸۳ تنها استان های خوزستان، کرمانشاه و استان های مرزی درگیر ریزگردها بوده اند و در حالی است که امروزه ریزگردها در ۲۳ استان به اوج خود رسیده که روند آن به زودی کندشدنی نیست و می توان منشا اصلی آن را درعمل نکردن کشور به وظایف خود در مقابله با ریزگردها دانست.

رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آنکه وضعیت آب و محیط زیست کاملاً بحرانی است، اظهار کرد: در حال حاضر تنش آبی از مرز ۸ الی ۹۰ درصد گذشته به طوری که از ۸۸ میلیارد متر مکعب آب قابل استحضار ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب برداشت شده که این امر به معنای عدم تعادل در مدیریت منابع و مصارف است.

وی با اشاره به آنکه رویکرد سازمان جنگل ها از رویکرد اقتصادی و برداشت چوب و علوفه باید به شکل منابع پایه تغییر یابد، عنوان کرد: باتوجه به شرایط بحرانی منابع آبی و فرسایش خاک و اثرگذاری این دو می بایست رویکرد سازمان جنگل ها تغییر کند به طوریکه نگذارند جنگل خواران و زمین خواران منابع طبیعی را تسخیر نمایند.

شاعری با اشاره به برنامه ششم توسعه در راستا حفظ منابع پایه تصریح کرد: اجرای طرح تنفس جنگل و توقف کامل بهره برداری صنعتی و اخذ جریمه‌های سنگین از متخلفان، تجهیز ۶۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار، مبارزه به بیابان زدایی در ۳۰۰ هزار هکتار و تخصیص منابع ۶۰ میلیارد تومانی برای جبران خسارت افرادی که در اجرای طرح تنفس دچار مشکل شدند، از جمله برنامه‌های ششم توسعه به شمار می آید.

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *