اهم اخبار

پرورش ماهیان زینتی راهی برای شغل آفرینی و درآمدزایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
کارشناس مسئول تکثیر و پرورش ماهیان زینتی گفت : پرورش این گونه از ماهیان برای شغل آفرینی و درآمدزایی در کشور بسیار مهم هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مرضیه عیسوی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: ماهیان به لحاظ حد تحمل شوری به دو دسته ماهیان زینتی آب شیرین و آب شور تقسیم بندی می شوند ، بیشتر گونه های ماهیان زینتی در دسته آب های شیرین قرار دارند.
وی با بیان اینکه ماهیان زینتی آب های شیرین دارای گونه های مختلف و در دسته بندی های گوناگونی قرار می گیرند ، اظهار داشت : پرورش ماهیان زینتی علاوه بر ایجاد اشتغال کمک بسزایی در ایجاد درآمد برای خانوارها دارد و توسعه این صنعت را رونق می‌بخشد.
کارشناس حوزه شیلات گفت: ماهیان خانواده کوی ها و گلدفیش ها از شرایط مناسبی به نسبت سایر گونه ها برای سرمایه گذاری برخوردارند چون از یک طرف نسبت به تغییرات درجه حرارت و دمای آب حساسیت کمتری دارند و از طرف دیگر ریسک تولید و امکان تلفات در این گونه ها بسیار پائین است.
وی در ادامه بازار پسندی ماهیان خانواده کوی ها و گلدفیش ها را خوب توصیف کرد و افزود : قیمت فروش این گونه از ماهیان به نسبت پایین تر و همین طور امکان عرضه در سایز ها و اندازه های مختلف به بازار وجود دارد.
عیسوی اظهار داشت : ماهیان خانواده کوی ها و گلدفیش ها محدودیتی از نظر رشد نداشته و در هر مرحله از رشد زیبایی خاص خود را دارند بنابراین تولیدکنندگان می تواند ضمن ایجاد تنوع در اندازه یک چرخه مالی فروش خوبی برای واحد پرورشی خود تعریف کنند.
وی با بیان اینکه امکان پرورش ماهیان زینتی به دلیل فراهم بودن شرایط اقلیمی در استان تهران وجود دارد، گفت: بیشتر شهرستانهای استان تهران به دلیل تعداد روزهای آفتابی و درجه حرارت خوب گزینه های مناسبی برای پرورش این گونه ها به شمار
می رود.
کارشناس مسئول تکثیر و پرورش ماهیان زینتی افزود : امکان ایجاد سالن های پرورش ماهیان زینتی به دلیل پائین بودن دما در شهرستان های سردسیر این استان از قبیل فیروزکوه، دماوند، پردیس و… وجود ندارد.
وی گفت : نکته ای که در پرورش ماهیان زینتی آب شیرین حائز اهمیت است اینکه با یک انشعاب آب روستایی، یک چاه آب کشاورزی و حتی با حقابه چاه های کشاورزی قابل پرورش و تولید هستند.
عیسوی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای استان تهران برای پرورش ماهیان زینتی مستعد هستند، گفت: تهران در زمره اقلیم های خشک کشور قرار گرفته وآب آشامیدنی در این استان به دلیل جمعیت زیاد و مسائل دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی بر ضرورت بهره وری حداکثری از آب و زمین در بحث توسعه فعالیت های زیر مجموعه بخش کشاورزی از قبیل دامپروری، شیلات و … تاکید کرد و افزود: اکثر چاه های آب کشاورزی در استان تهران به دلیل تجهیز شدن به سامانه های آبیاری نوین و استفاده چند کشاورز از یک چاه آب بصورت حقابه ای درآمده و از طرف دیگر میزان آب دهی چاه ها تا حد زیادی کاهش یافته است.
کارشناس مسئول تکثیر و پرورش ماهیان زینتی یادآور شد : با این وجود پرورش ماهی در سطح استان تهران به سمت گونه هایی تمایل پیدا کرده که کمتر به آب جاری نیاز دارند ، ماهیان زینتی از جمله گونه های بسیار مستعد در این زمینه هستند.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *