اهم اخبار

کشت برنج در خراسان شمالی متوقف می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت برنج در خراسان شمالی با ابلاغ مسئولیت استان در الگوی کشت کشوری و بر اساس مزیت نسبی، متوقف می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ حمید نامور اظهار کرد: استان خراسان شمالی یکی از استان هایی است که کشت برنج در آن انجام می شود اما این محصول به دلیل پرآب بر بودن از سبد محصولات کشاورزی استان حذف می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که استفاده از روش خشکه کاری برای کاشت برنج چقدر می تواند موثر باشد؟ افزود: خشکه کاری، یکی از روش هایی است که برای افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب استفاده می شود اما هنوز نتیجه بخش بودن آن برای برنج، مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: مکاتباتی را با وزارت جهاد کشاورزی برای استفاده از روش خشکه کاری در محصول برنج استان انجام داده ایم اما وزارتخانه اعلام کرد این روش هنوز تایید نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به این موضوع که کاشت برنج به روش خشکه کاری به شکل محدود در استان گلستان و برخی دیگر استان ها انجام می گیرد، تاکید کرد: براساس اعلام وزارتخانه، این روش صرفا به صورت محدود و آن هم با هدف تحقیقاتی در بعضی مناطق در حال انجام است و هنوز نتیجه بخش بودن آن ثابت نشده؛ اقتصادی بودن این طرح برای کشاورز در مقایسه با میزان تولید برنج همچنان در هاله ای از ابهام است و وزارتخانه برای جلوگیری از ضرر کشاورزان دستور داده که این روش تا زمان مشخص شدن نتیجه آن استفاده نشود.

وی خاطرنشان کرد: البته در خراسان شمالی به خاطر کمبود منابع آبی و خشکسالی، کشت برنج ممنوع شده و خود به خود با ابلاغ طرح الگوی کشت به صورت ملی، باید به سمت محصولات کم آب طلب حرکت کنیم تا ضمن مصرف آب پایین، صرفه اقتصادی داشته باشد.

نامور گفت: استفاده از روش خشکه کاری می تواند تولید محصول را ۲۰ الی ۲۵ درصد کاهش دهد و هم اکنون در حبوبات و غلات مثل گندم، جو و کلزا مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما فعلا این روش در استان برای برنج کاربرد ندارد.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *