اهم اخبار

گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی کود و سم شیمیایی اجازه حضور نهاده‌های غیرشیمیایی را نمی‌دهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو انجمن ارگانیک ایران گفت: گردش مالی کود و سم شیمیایی در کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان است که اجازه حضور نهاده‌های غیرشیمیایی و معدنی را نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، اسماعیلی صفاکیش امروز در نشست خبری با عنوان «کشاورزی سالم و ضرورت مصرف کودهای بیولوژیک» با اشاره به روند افزایشی جمعیت اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم جمعیت به سرعت شروع به افزایش کرد و دیگر بخش کشاورزی نمی‌توانست پاسخگوی نیاز غذایی باشد به همین دلیل برای تولید بیشتر جهان به مصرف نهاده‌ه ای شیمیایی به بهای از دست رفتن سلامت مردم روی آ‌ورد.

وی ادامه داد: این امر موجب شد که بخش کشاورزی از مسیر اصلی خود تامین غذا و سلامت مردم بود خارج شده و محصولاتی با باقیمانده سموم و دستکاری شده ژنتیکی «تراریخته» وارد سبد مصرف شود.

صفاکیش با تاکید بر اینکه کشور ما نیز از این اتفاق مستثنی نیست افزود: تنها در سال گذشته در کشور پنج میلیون تن کود اوره شیمیایی در اختیار کشاورزان قرار گرفت که نتیجه آن تولید آرد با کیفیت نامناسب است که نانوایان را مجبور می‌کند از افزودنی‌های مضر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ما در سلامت کالاهای اساسی وارداتی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و این کالاها حاوی فلزات سنگینی هستند که نتیجه استفاده کودهای شیمیایی توسط کشاورزان کشورهای مبدا وارداتی است.

به گفته صفاکیش فقط ۱۰ درصد اراضی کشور ما قابل کشت است که از آن میزان سه درصد غنی از مواد عالی بوده و مابقی نیازمند مصرف کود و مواد مغذی برای تولید محصولات کشاورزی هستند. به رغم محدودیت اراضی قابل کشت در کشور می‌توان با استفاده از نهاده‌های طبیعی و سالم علاوه بر تولید محصولات کشاورزی سالم در داخل کشور واردات کالاهای اساسی را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: بر خلاف تصورات نه تنها با استفاده از نهاده‌های غیرشیمیایی می‌توان محصول سالم داشت بلکه تولید را به چند برابر استفاده از نهاده‌های شیمیایی افزایش داد.

عضو انجمن ارگانیک ایران اظهار کرد: کودهای معدنی که توسط تولیدکنندگان داخلی در حال تولید و عرضه هستند این توانایی را دارند که تولید محصولات زراعی را تا ۱۵۰ درصد و محصولات باغی را تا ۴۰۰ برابر افزایش دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش تولید مصرف کودهای غیرشیمیایی هزینه‌های جانبی از جمله انبارداری، پاشش و … برای کشاورز کاهش می‌دهد.

صفاکیش از جمله این کودهای معدنی MPK104010 عنوان کرد که هم اکنون توسط یکی از تولیدکنندگان داخلی در حال عرضه است و توانسته تمام تایید‌یه‌های داخلی را دریافت و مجوزهای بین المللی را از آن خود کند.

عضو انجمن ارگانیک ایران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود که این کودها قیمتی بسیار بالاتر از کودهای شیمیایی دارند و همین موضوع موجب عدم استقبال کشاروزان می‌شود گفت: افزایش درآمد در نتیجه افزایش تولید، کاهش هزینه‌های جانبی و همچنین توسعه بازار مصرف داخلی و خارجی مواردی هستند که می‌تواند مصرف کودهای غیرشیمیایی به رغم هزینه بالاتر را توجیه کند.

وی افزود: یک کشاورز برای تولید محصولات زراعی در هر هکتار مجبور به مصرف ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم کود شیمیایی است در حالی که می‌تواند با دو تا سه کیلوگرم کود معدنی تا ۵۰ درصد به تولید محصول خود اضافه کند.

صفاکیش مهمترین دلیل عدم افزایش تولید و مصرف کودهای غیرشیمیایی و معدنی را به رغم سودآوری بالا وجود گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی کود و سم شیمیایی عنوان کرد که اجازه حضور پررنگ تولیدکنندگان نهاده‌های غیرشیمیایی را در بازار نمی‌دهد.

وی همچنین عدم فرهنگ‌سازی بین کشاورزان برای مصرف کودهای معدنی را از دیگر موانع توسعه مصرف این نوع نهاده‌ها برشمرد.

صفاکیش با اشاره به قانون حفاظت از خاک که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اظهار کرد: این قانون به دستگاه‌های مسئول تکلیف می‌کند برای حفاظت از خاک به مصرف نهاده‌های تولید سالم از جمله کودهای غیرشیمایی روی بیاورند اما همواره این بحث وجود داشته است که با قاطعیت در این حوزه رفتار نمی‌شود.

این تولیدکننده کودهای معدنی در پایان سخنان خود تاکید کرد: گردش مالی بخش تولید کود و سم شیمیایی تنها بخشی از زنجیره‌ای است که در صورت استفاده از نهاده‌های سالم می‌تواند قطع شود و این موضوع منافع بسیاری را در حوزه تولید نهاده‌های شیمایی و سلامت به خطر می‌اندازد و همین دلیل کافی است تا مصرف نهاده‌های سالم و توسعه تولید آن مخالفان زیادی داشته باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *