اهم اخبار

۹۱ ژنوتیپ فوق زودرس سیب درختی رونمایی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات علمی و بهنژادگر پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری اعلام کرد: تحقیقات به‌نژادی ۲۰ ساله سیب منجر به اصلاح ژنوتیپ‌های امیدبخش و تولید ۹۱ رقم فوق زودرس و زودرس شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از وزارت جهاد کشاورزی، «حسن حاج نجاری» در حاشیه افتتاح نمایشگاه ارقام فوق زودرس و زودرس سیب با رونمایی از ۹۱ ژنوتیپ امیدبخش با حضور محمدمهدی برومندی و معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و علی حایک مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی درباره امتیازات کشت و پرورش ارقام زودرس و فوق زودرس سیب افزود: ۴۱ رقم در دو هفته آخر خردادماه و ۵۰ رقم از اول تیر تا ۲۰ تیرماه قابل برداشت است.

عضو هیات علمی و بهنژادگر پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری اظهار داشت: این ۹۱ ژنوتیب امیدبخش سیب، آخرین مرحله تحقیقاتی را می‌گذراند و استان‌های مختلف با اقلیم‌های خاص خود استان در این زمینه می‌توانند با پژوهشکده میوه‌های معتدله عقد قرارداد کنند، طی آزمایشات سازگاری ارقام زودرس و فوق زودرس را بر روی پایه رویشی تکثیر می‌شوند و آزمایش‌های سازگاری در منطقه انجام می‌شوند، به این ترتیب برای هر منطقه بهترین ارقام مناسب با شرایط اقلیمی محل انتخاب می‌شوند.

وی مهم‌ترین امتیاز کشت و پرورش ارقام فوق زودرس و زودرس حاصل از برنامه به‌نژادی سیب را افزایش معنی‌دار بازدهی اقتصادی تولید با عرضه سیب در نیمه دوم خرداد و نیمه اول تیرماه عنوان کرد و افزود: صرفه‌جویی زیاد در مصرف آب و کاهش دوره آبیاری از ۷ ماه به ۲ ماه نیز از امتیازات کشت ژنوتیپ‌های بسیار زودرس و امیدبخش سیب است.

حاج نجاری تصریح کرد: ۹۱ هیبرید امیدبخش فوق زودرس و زودرس سیب از ۲۴ تا ۴۵ روز زودتر از رقم گلاب کهنز قابل عرضه به بازار است.

وی با بیان اینکه هیبریدهای خردادی سیب زودرس هم‌زمان با گوجه سبز قابل عرضه به بازار است، یادآور شد: سیب‌های فوق زودرس و زودرس دچار آفت کرم سیب و ناهنجاری زنگار نمی‌شوند و هزینه مبارزه با سموم حذف می‌شود.

عضو هیات علمی و بهنژادگر پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری تصریح کرد: هزینه‌های نگهداری باغ مانند هرس سبز و مبارزه با آفات به شدت کاهش می‌یابد.

به گفته وی، سیب‌های فوق زودرس و زودرس حتی در اندازه کوچک، از بازار بسیار جذاب برای مصرف تازه‌خوری برخوردارند.

حاج نجاری با اشاره به اینکه سیب‌های هیبرید خردادی و بسیار زودرس دارای سفتی بافت بالا بوده و نیاز به هزینه انبارمانی ندارند، گفت: هیبریدهای امیدبخش سیب در انواع اندازه، رنگ، شکل و مزه شیرین، ملس و ترش هستند.

به گفته وی، ارزش غذایی بالای سیب‌های زودرس با مواد آنتی اکسیدانی ضد سرطانی به مراتب بیش از سیب‌های سردخانه‌ای است.

عضو هیات علمی و بهنژادگر پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری تصریح کرد: روش اصلاح کلاسیک بدون انتقال ژن صورت گرفته و محصولات ارگانیک است.

حاج نجاری با تاکید بر قدرت بسیار بالای  باردهی ارقام اصلاح شده، افزود: هر درخت حداقل تا سه برابر رقم گلاب قادر به تولید سیب است.

وی ادامه داد: گلاب کهنز تجاری در باغات در سن ۲۰ سالگی ۳۵ مترمربع فضا لازم دارد و تعداد درخت در واحد سطح معادل ۳۰۰ درخت در هر هکتار است  در حالی که ارقام معرفی شده دارای قدرت رشد ضعیف بوده و در سن معادل گلاب  کمتر از ۱۵ مترمربع را  اشغال می‌کنند و تعداد درخت در هر هکتار به هزار درخت قابل افزایش خواهد بود.

به گفته وی، گلاب کهنز میانگین تولید  ۴۷ کیلو در هر درخت را دارد و در ژنوتیپ‌های امیدبخش ارقام  تا ۳ برابر یعنی ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم باردهی  افزایش می‌یابد.

عضو هیات علمی و بهنژادگر پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری کرج با بیان اینکه قدرت رشد ضعیف درختان هیبرید بومی سیب، امکان افزایش تراکم تا ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ درخت در  هکتار را ممکن می‌سازد، گفت:  پژوهشکده میوه‌های معتدله آمادگی فروش امتیاز ارقام انتخابی و تامین پیوندک برای احداث باغ اندام تکثیری و آمادگی عقد قرارداد فوری با متقاضیان را دارد.

گفتنی است؛ این نمایشگاه دوم تا سوم مردادماه در سالن همکف ساختمان هشت طبقه وزارت جهاد کشاورزی برپا بوده و به‌نژادگر محصول برای ارائه مشاوره‌های فنی در دسترس است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *