اهم اخبار

در بازدیدمعاون سازمان حفاظت محیط زیست از پالایشگاه غلات زر عنوان شد : حرکت مؤثر پالایشگاه غلات زر برای تولید انرژی از پسماند درالبرز

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت تولید برق و انرژی از پسماندها، گفت: مجموعه دانش بنیان و پالایشگاه غلات زر استان البرز به عنوان یک الگو درمسیر تولید برق از پسماند قرار گرفته است

به گزارش اگروفودنیوز ، کریم شافعی در بازدید از پالایشگاه غلات زر مستقر در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز با قدردانی ازطراحان و سرمایه گذاران این مجموعه اظهار داشت: این مجموعه دانش‌بنیان که تصفیه خانه خود را نیز به روش بیولوژیک و بی‌هوازی راه اندازی کرده، گام مؤثری برای استفاده بهینه از پسماندها، پیشگیری از آلودگی محیط زیست و تولید انرژی برداشته است.
وی با اشاره به کنترل آلایندگی پسماندها دراین مجموعه گفت: انتظار ما از تمام سرمایه گذاران این است که استانداردهای زیست محیطی را در طراحی اولیه صنایع رعایت کنند.
شافعی افزود: در دوره بهره‌برداری واحدهای صنعتی مکلف هستند استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند و در صورت کم توجهی به این موضوع نه تنها واحد صنعتی دچار چالش شده و متضرر می‌شود بلکه قانونگذار هم جرائم سنگینی را در مجلس تصویب و منظور کرده که شامل قانون مالیات بر ارزش افزوده و  جرائم سنگین دیگر است.
وی تأکید کرد که تصفیه خانه پالایشگاه غلات زر فرآیند تولید انرژی را نیز به همراه دارد و ضمن آنکه انرژی ارزان تولید می کند.
شافعی گفت: اگر مطالعات کارشناسی امکان استفاده از پسماند شهری را بدهند خدمتی مضاعف به شهرستان ساوجبلاغ خواهد شد و شهرداری بدون دغدغه پسماند شهری را برای تولید برق در اختیار مجموعه زر قرار می‌دهد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز در این بازدید گفت: یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی صنایع کشور، توجه به موضوع محیط زیست در کنار صنعت است.
فردین حکیمی افزود: داشتن پیوست زیست‌محیطی در فعالیت‌های توسعه بویژه فعالیت‌های صنعتی بسیار حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: یکی از اقدامات اصلی در بحث صنایع، استاندارد سازی فاضلاب، مدیریت اصولی پسماند، توسعه فضای سبز و استفاده از روش‌های نوین در جهت کاهش میزان آلایندگی و تأکید بر اقدامات بازیافتی است.
حکیمی اظهار داشت: پژوهشگاه غلات زر نمونه بارز توجه به مسائل زیست محیطی است که با استخراج بیوگاز از تصفیه خانه در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده و آلودگی ها را نیز کاهش داده است.
وی با بیان اینکه صنعتی که رعایت الزامات زیست محیطی را انجام ندهد، صنعتی ماندگار نخواهد بود اظهار داشت: توسعه صرفاً با اشتغال ممکن نیست، بلکه باید به مسائل زیست محیطی نیز توجه شود.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *