اهم اخبار

هدررفت مواد غذایی در کشور و راهکارهای کاهش و بهبود آن به قلم مهدی کریمی تفرشی

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

 

ایران بدون شک یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی و کشاورزی در خاور میانه و آسیای مرکزی است. براساس گزارش سازمان جهانی غذا و خواربار (FAO) ، ایران در دوازده مقوله از ۱۳ مقوله محصولات کشاورزی مورد تولید در جهان، در فهرست ۴۰ کشور برتر قرار می گیرد.

برآوردهای فائو نشان می‌دهد هرروز به‌ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود، یعنی سرانه هدررفت روزانه غذا در ایران ۱۳۴ کیلوکالری است. سهم ایران از کل غذایی که هرسال در جهان به هدر می‌رود ۲٫۷ درصد اعلام شده است.

بر اساس آمارهای غیررسمی ۳۵درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود. بر این اساس از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود. این رقم معادل غذای ۱۵ میلیون نفر است. در این زمینه می‌توان به ۳۰ درصد ضایعات در نان، ۳۰‌ــ۲۵ درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، ۱۰ درصد ضایعات در برنج، ۲۵ درصد ضایعات در خرما و غیره اشاره کرد.

چرخه غیر علمی تولید محصولات کشاورزی، توزیع و حمل و نقل سنتی و غیر اصولی و همچنین قیمت های غیر واقعی مواد غذایی، فرهنگ نامناسب و الگوی غلط خرید و مصرف مواد غذایی و ضعف صنایع تبدیلی از عواملی هستند که در رقم زدن این هدررفت نقش اساسی ایفا می کنند.

علاوه بر سرمایه‌گذاری در تامین مواد غذایی و کشاورزی در جهان، باید در جهت کاهش هدررفت مواد غذایی هم سرمایه‌گذاری کرد زیرا با صرف هزینه و زمان زیادی این مواد غذایی و محصولات کشاورزی تولید می‌شوند ولی به دلیل سیاست گذاری‌های نادرست این مواد غذایی هدر می‌رود و برای انسان‌های ساکن روی کره زمین مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند.

به منظور کاهش هدررفت مواد غذایی در کشورها تقویت زنجیره عرضه از طریق حمایت‌های مستقیم از کشاورزان و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیر‌ساختی، حمل و نقل و توسعه صنعت تولید مواد غذایی و بسته‌بندی می‌تواند کمک زیادی در جهت کاهش هدررفت غذا کند. دقت به تاریخ تولید و انقضای مواد غذایی در هنگام خرید، بسته بندی مناسب موادغذایی، اهمیت به دمای نگهداری موادغذایی و اصلاح الگوی خرید و مصرف محصولات غذایی می تواند در کاهش ضایعات و هددرفت مواد غذایی موثر باشد.

ساماندهی، تجهیز، نوسازی و اصلاح ساختار مکانیزاسیون کشاورزی و در کنار آن بهینه سازی مصرف غذا باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

دکتر مهدی کریمی تفرشی

رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان موادغذایی

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. ناشناس says:

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به
    این خوبی سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *