اهم اخبار

قیمت مواد غذایی اساسی در آغاز ماه محرم / گران‌فروشی برنج و شکر ادامه دارد/مرغ بالاخره ارزان شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اقلام غذایی اساسی با فرا رسیدن ماه محرم مانند سال های گذشته با افزایش تقاضا در بازار روبرو می‌شوند؛ بازار متنوعی که این روزها در بیشتر اقلام با ثبات نسبی همراه است. هر چند برخی اقلام مانند شکر همچنان با نرخ غیر منطقی عرضه می شود و در مقابل برخی اقلام از جمله گوشت مرغ که از حدود سه ماه پیش با گران‌فروشی همراه بود، اکنون به کیلویی کمتر از ۷۰۰۰ تومان رسیده است.

به گزارش ایسنا، به طور معمول برخی کالاها و اقلام اساسی مانند حبوبات، قند و شکر، برنج، چای، محصولات پروتئینی و میوه با افزایش تقاضا و مصرف همراه می شوند و همواره چنین مقاطع زمانی نگرانی مصرف کنندگان برای گران شدن کالاها هم بیشتر می شود. مسئله ای که البته از سوی عرضه کنندگان محصولات رد می شود، چرا که به گفته آن ها به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم امکان و ظرفیتی برای بالا بردن قیمت ها وجود ندارد و قیمت بیشتر محصولات در ماه های اخیر با تغییر و تحول محسوسی مواجه نبوده است.

از سوی دیگر نیز وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرده است که برای تامین محصولات و کالاهای اساسی به لحاظ کمی برای ماه محرم مشکلی وجود ندارد. به گفته وی قیمت محصولاتی که در ماه گذشته افزایش پیدا کرده بودند در حال حاضر به سمت تعادل حرکت کرده است.

اما با این وجود برخی افراد سودجو بیکار نبوده اند و با احتکار برخی محصولات زمینه ساز گران شدن آن در ماه های اخیر شدند که از جمله این محصولات  می توان به شکر اشاره کرد. این محصول در ابتدای تابستان با جهش قیمت همراه شد و قیمت آن به یکباره به کیلویی حدود ۵۰۰۰ تومان رسید و در حال حاضر بررسی ها نشان می دهد که هر کیلوگرم آن بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان در سطح شهر عرضه می شود. همچنین هر کیلوگرم قند خرد شده بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان در بازار فروخته می شود.

قیمت گوشت و مرغ

بازار گوشت و مرغ در تابستانی که گذشت بازار نسبتا پر نوسانی را پشت سر گذاشت. به ویژه گوشت مرغ که به کیلویی بیش از ۸۰۰۰ تومان هم رسید اما در حال حاضر مشاهدات نشان می دهد که هر کیلوگرم گوشت مرغ به کمتر از ۷۰۰۰ تومان رسیده و در مغازه ها به کیلویی ۶۸۰۰ تومان رسیده است.

همچنین در میان اقلام پر مصرف گوشت قرمز، گوشت گوساله راسته کیلویی ۳۷ هزار تومان، گوشت گوساله ران کیلویی ۳۵ هزار تومان و گوشت چرخ کرده کیلویی ۳۶ هزار تومان در بازار به طور متوسط قیمت دارد.

در میان سایر اقلام گوشت قرمز هر  کیلوگرم گوشت گوساله سر دست ۳۴ هزار تومان، گوشت فیله گوساله کیلویی ۴۷ هزار تومان، گوشت گوسفندی ران با استخوان کیلویی ۳۷ هزار تومان و گوشت گوسفندی راسته کیلویی با استخوان ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین در میان اقلام گران تر گوشت قرمز، هرکیلوگرم گوشت استیکی ۵۰ هزار تومان و گوشت ماهیچه گوسفندی کیلویی ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. از سوی دیگر شقه با گردن کیلویی ۳۴ هزار تومان، گوشت مخلوط گوسفند و گوساله کیلویی ۳۱ هزار تومان و گوشت چرخ کرده کیلویی ۳۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت انواع میوه و تره‌بار

بازار میوه و تره‌بار در آستانه پاییز با تغییراتی در قیمت‌ها و اقلام همراه شده است. میوه‌های تابستانه آخرین روزهای عرضه خود را سپری می‌کنند و در حال حاضر بعضی میوه‌های فصل جدید مثل انار و نارنگی در بازار عرضه شده است.

اکنون  به طور متوسط قیمت هر کیلوگرم انار  ۵۳۰۰ تومان، نارنگی ۴۵۰۰ تومان، سیب زرد ۴۵۰۰ تومان، خیار بوته‌ای ۳۵۰۰ تومان و خیار درختی ۳۰۰۰ تومان است. در میان سایر اقلام نیز موز کیلویی ۴۳۰۰ تومان، انگور عسگری کیلویی ۴۰۰۰ تومان، انگور بی دانه کیلویی ۷۳۰۰ تومان و گلابی کیلویی ۶۵۰۰ تومان فروخته می‌شوند.

همچنین میوه‌هایی با قیمت‌های بالاتر در بازار عرضه می‌شوند که شامل انبه به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان، عناب به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان، سیب گلاب به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان و شاتوت به قیمت هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان است.

برخی میوه های تابستانی نیز مانند هلو انجیری که آخرین روزهای خود را در بازار می گذراند به حدود کیلویی ۵۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین در میان اقلام مختلف تره‌بار به طور متوسط گوجه فرنگی کیلویی ۳۰۰۰ تومان، سیب زمینی کیلویی ۱۶۰۰ تومان، پیاز کیلویی ۱۵۰۰ تومان، لیموترش کیلویی ۸۰۰۰ تومان، کدو، بادمجان، هویج و کاهو نیز هر کدام کیلویی ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شوند. همچنین هر کیلوگرم هندوانه ۹۰۰ تومان، فلفل دلمه‌ای ۳۰۰۰ تومان و باقالی ۲۰۰۰ تومان در میوه‌ فروشی های سطح شهر قیمت دارند.

قیمت انواع روغن

انوع روغن از جمله دیگر کالاهای پر مصرف در محرم هستند. به عنوان نمونه روغن مایع معمولی یک لیتری ۸۰۰ گرمی ۵۰۰۰ تومان، روغن مایع سرخ کردنی ۸۰۰ گرمی ۴۸۰۰ تومان، روغن جامد پنج کیلوگرمی ۲۰ هزار تومان، روغن هسته انگور نیم لیتری ۲۰ هزار تومان، روغن زیتون ۵۰۰ گرمی ۲۰ هزار تومان و روغن کنجد نیم لیتری ۱۷ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت برنج‌های ایرانی و خارجی

از ابتدای امسال قیمت برنج ایرانی به شکل فزاینده‌ای روند افزایشی در سطح بازار پیدا کرد؛ به طوری که در بسیاری از خرده فروشی‌های سطح شهر قیمت برنج ابتدا به برنج بیش از ۱۰ هزار تومان رسید.
در مرحله بعد و از شروع  تابستان قیمت هر کیلگرم برنج به مرز ۱۵ هزار تومان رسید تا گران فروشی آشکار و علنی در بازار برنج اتفاق بیفتد و همچنان طبق آخرین بررسی‌های میدانی ادامه داشته باشد.
طبق مشاهدات قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک و درجه دو در سطح شهر بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان است.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل گران فروشی برنج در سطح شهر و قیمت منطقی برای برنج ایرانی به ایسنا گفت که هیچ کنترل و نظارتی روی خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد و دلالان نقش اصلی را در این گرانی دارند.

همچنین بر اساس بررسی‌ها قیمت انواع برنج‌های ایرانی در سطح شهر، برنج هاشمی درجه یک به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین انواع برنج کیلویی ۱۵ هزار تومان و برنج طارم درجه یک از دیگر برنج‌های پر مصرف کیلویی ۱۳ هزار تومان قیمت دارد.

در مراکز عمده فروشی نیز برنج شیرودی کیلویی ۷۰۰۰ تومان، برنج ندا کیلویی ۶۰۰۰ تومان، برنج نیم دانه کیلویی ۴۵۰۰ تومان، برنج نیم دانه معطر ۵۰۰۰ تومان، برنج فجر کیلویی ۵۵۰۰ تومان و برنج دم‌سیاه کیلویی ۷۵۰۰  تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر فروخته می شود.

همچنین در میان برنج‌های خارجی که از عرضه و مصرف کمتری در بازار برخوردار هستند، برنج هندی درجه یک کیلویی ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان قیمت دارد و هر کیلوگرم برنج پاکستانی درجه یک ۳۵۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر عرضه می شود.

در میان دیگر اقلام برنج خارجی، برنج اروگوئه ای کیلویی ۴۲۰۰ تومان، برنج تایلندی ۳۲۰۰ تومان و برنج آرژانتینی ۳۰۰۰ تومان فروخته می شود.

قیمت انواع چای و حبوبات

در میان انواع چای، هر کیلوگرم چای ایرانی درجه یک به طور متوسط ۱۵ هزار تومان و چای ایرانی درجه دو کیلویی ۸۰۰۰ فروخته می‌شود.

چای خارجی درجه یک نیز به طور متوسط ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین هر کیلوگرم چای کله مورچه ۲۲ هزار تومان قیمت دارد.

در میان انواع حبوبات که از کالاهای پر مصرف در محرم به حساب می آید، هر کیلوگرم لوبیا قرمز کیلویی ۵۷۰۰ تومان، لوبیا سفید کیلویی ۴۸۰۰ تومان، لوبیا چشم بلبلی کیلویی ۵۸۰۰ تومان، عدس ۵۶۰۰ تومان، نخود ۳۵۰۰ تومان، زرشک ۲۴ هزار تومان، لپه ۵۲۰۰ تومان، لیمو عمانی ۲۰ هزار تومان و سویا ۷۰۰۰ تومان در سطح شهر عرضه می شود.

انتهای پیام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *