اهم اخبار

ارتباط ناامنی غذایی با رشد جسمی و ذهنی کودکان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن امنیت غذایی بر سلامت، گفت: در سال گذشته، ۴.۲۹ درصد کودکان تحت پوشش این دانشگاه دچار کم وزنی و کم وزنی شدید، ۷.۷۹ درصد دچار لاغری و لاغری شدید و ۴.۷۹ درصد دچار کوتاه قدی و کوتاه قدی شدید بوده‌اند که این شرایط موجب کندی رشد جسمی و هوشی این کودکان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به روز جهانی غذا (۱۶ اکتبر مصادف با ۲۴ مهرماه) اظهار کرد: امسال شعار روز جهانی غذا “غذا برای همه، هیچ کسی نباید فراموش شود” تعیین شده است.

وی بیان کرد: طبق بیانیه FAO، جهان در سال ۲۰۲۲ با یک بیماری همه‌گیر، تغییر اقلیم، افزایش قیمت‌ها و تنش‌های بین المللی احاطه شده است که بر امنیت غذایی جهانی تاثیر می‌گذارد. روند افزایش گرسنگی از سال ۲۰۱۴، همراه با گسترش چاقی نیز به روشنی نیاز به تسریع و تشدید اقدامات به منظور تقویت نظام غذایی و حفاظت از معاش مردم را نشان می‌دهد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال ۱۴۰۰، ۶۷ درصد افراد ۳۰ تا ۵۹ سال، ۴۳ درصد جوانان ۱۹ تا ۲۹ سال و ۱۸.۳۱ درصد نوجوانان ۵ تا ۱۸ سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز دچار اضافه وزن و چاقی بوده‌اند.

بختیاری‌نیا بیان کرد: این وضعیت متاثر از تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای پرانرژی با ارزش غذایی کم مانند فست فودها، مصرف میان وعده‌های حاوی مقدار زیادی قند، نمک و چربی مانند شیرینی‌ها، مصرف ناکافی مواد غذایی دارای فیبر و از سوی دیگر کاهش فعالیت جسمانی روزانه  است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تبعات چاقی گفت: پیامدهای نامطلوب چاقی افزایش شامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی عروقی است.

بختیاری‌نیا افزود: در همان سال (سال ۱۴۰۰) ۴.۲۹ درصد کودکان تحت پوشش این دانشگاه دچار کم وزنی و کم وزنی شدید، ۷.۷۹ درصد لاغری و لاغری شدید، ۴.۷۹ درصد دچار کوتاه قدی و کوتاه قدی شدید بوده‌اند که این شرایط موجب کندی رشد جسمی و هوشی این کودکان خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ۲۴ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز در روستاها اقامت دارند و برای زندگی خود به کشاورزی و منابع طبیعی متکی هستند،  بروز بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله نیز با آسیب به کشاورزی موجب افزایش نا امنی غذایی در این افراد می‌شود.

وی تصریح کرد: هر ساله بخش قابل توجهی از کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان به صورت ضایعات موادغذایی تلف می‌شود. اتلاف غذا به معنی هدر دادن پول، نیروی کار و منابع و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: هر ساله حدود ۱۴ درصد از غذایی که برای مصرف انسان تولید می‌شود، بین مراحل کشت تا رسیدن به بازار عمده فروشی، از بین می‌روند. در مسیر خرده‌فروشی تا مصرف هم مقادیر بیشتری از غذای تولیدی هدر می‌رود.

بختیاری‌نیا با اشاره به اقداماتی که باید برای تامین امنیت غذایی مردم انجام شود، بیان کرد: باید حمایت از کشاورزان جهت افزایش منابع غذایی، ارتقای سطح آگاهی جامعه در خصوص  استفاده صحیح از منابع غذایی در راستای کاهش ضایعات مواد غذایی، اقناع‌سازی جامعه در خصوص اصلاح الگوی غذایی در راستای کاهش اضافه وزن و چاقی گروه‌های سنی، حمایت از قشر آسیب‌پذیر در قالب سبد حمایتی و استفاده از ظرفیت خیرین برای کاهش سوء تغذیه به خصوص در کودکان انجام شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *