اهم اخبار

افزایش قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی زنگ هشدار دیگر به مسئولان کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

افزایش قیمت گندم، خوراک دام و دانه‌های روغنی که کشور برای تامین آنها وابستگی زیادی به واردات دارد زنگ هشدار دیگری را برای مسئولان به صدا در آورد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، قیمت جهانی گندم امروز ۱٫۷۵ دلار و ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، یک دلار در هر بوشل افزایش یافت و یکبار دیگر زنگ هشدار را برای مسئولان داخل به صدا در آمد که روی این دو محصول استراتژیک حساب ویژه‌ای باز کنند.

افزایش قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی مربوط به امروز نیست و طی چند ماه گذشته به ویژه پس از شیوع کرونا در جهان روند افزایشی محصولات اساسی کشاورزی بیشتر شده است.

قیمت خوراک دام و گندم در چند ماه اخیر ۳۰ درصد افزایش یافته و بسیاری از کشورها صادرات خود را محدود یا متوقف کرده‌اند تا تامین نیاز داخل کشور را بیشتر در اولویت قرار دهند.

مثال عینی آن کشور روسیه است که به دستور رئیس جمهور این کشور عوارض صادراتی محصولات اساسی مانند گندم در این کشور دو برابرشد تا محصولات مورد نیاز مردم کمتر از مرزهای این کشور خارج شود.

ایران در تامین خوراک دام و طیور ۷۰ درصد وابسته به واردات است، در حالی که هزینه تولید محصولات پروتئینی هم بیش از ۷۰ درصد به قیمت این محصولات بستگی دارد، در ماه های اخیر افزایش قیمت در بازارهای جهانی و محدود شدن صادرات به آشفتگی بازار محصولات پروتئینی داخل کشور هم منجر شده است.

گندم یکی دیگر از محصولات اساسی است که خودکفایی چند سال پیش این محصول اکنون به دلیل کاهش بارندگی امسال که گفته شده ۵۰ درصد کاهش یافته متزلزل تر شده و وزیر جهاد کشاورزی تولید امسال را ۱۲ میلیون تن پیش بینی کرد که سال گذشته ۱۳٫۵ میلیون تن بود. معمولا در تولید ۱۴ میلیون تن همه نیازهای مصرف خانوار و صنایع کامل تامین می‌شود.

در ایران سطح کشت گندم در زمین‌های دیم تقریبا سه برابر زمین‌های آبی است و به همین دلیل میزان بارش در تولید بسیار نقش دارد.

امسال دولت پس از کش و قوس های فراوان قیمت خرید تضمینی گندم را از ۴۰۰۰  به ۵۰۰۰ تومان افزایش داد که هنوز بسیاری این قیمت را برای کشاورز و تولید کننده راضی کننده نمی‌دانند و معتقدند که دولت باید تلاش کند تا هر دانه گندمی که امسال تولید می شود را از کشاورزان خریداری کند.

سالهای گذشته نرخ پایین و نارضایتی کشاورزان باعث شد تا گندم های تولید به جای سیلوهای دولتی به انبارهای دلالان و واسطه‌ها سرازیر شود که پول نقد به آنها می‌دادند. اشکال دیگر خرید تضمینی دولتی این بود که پول کشاورزان را با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌کردند که برای کشاورزی که هر چه داشته به پای محصول ریخته و برای کاشت محصول پاییزه هم نیاز به نقدینگی دارد رضایت‌بخش نبود.

*افزایش قیمت دانه‌های روغنی

قیمت دانه های روغنی هم امروز ۱٫۷۵ دلار افزایش یافت در حالیکه کشور بیش از ۹۰ درصد در تامین اینگونه محصولات وابسته به واردات است قیمت امروز دانه های روغنی قیمت این محصول را به بیشترین میزان تاریخی خود نزدیک کرده است.

از سالها پیش وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای خودکفایی حداقل ۷۵ درصدی را در دستور کار دارد، اما موفقیت چندانی در این زمینه نداشته است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *