اهم اخبار

۲.۴ میلیون هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از دو میلیون ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری در نشست تشریح برنامه‌ها، رویکردها و اقدامات آتی طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری که امروز با حضور ویدئوکنفرانسی مدیران آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور در کرج برگزار شد، اظهار کرد: آبیاری تحت فشار یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در صورت عدم اجرای این پروژه‌ها، کشور به لحاظ امنیت غذایی قطعاً دچار مشکل می‌شد.

اکبری خطاب به مدیران آب و خاک استان‌ها افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام زمان بر و فرسایشی نشود و با رعایت نکات فنی به سرعت نسبت به تکمیل این پروژه‌ها اقدام شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در اجرای پروژه‌ها نباید کیفیت را فدای کمیت کرد و نظارت بر انجام پروژه‌ها در مرحله مطالعات و اجرا باید مدنظر قرار گیرد.

اکبری ضمن تاکید بر استفاده از منابع انسانی و امکانات موجود در استان‌ها برای نظارت بر پروژه‌ها، افزود: نظارت و مدیریت بر پروژه‌ها باید قوی‌تر شود و در انتخاب نیروهای راهبردی از افراد توانمند و متخصص استفاده شود.

وی گفت: در خصوص نوآوری در سامانه‌های نوین آبیاری و هوشمندسازی سیستم‌ها باید برنامه اجرایی داشته باشیم و این موضوع لازم است در اولویت قرار گیرد.

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نیز در این نشست، گفت: تاکنون بیش از دو میلیون ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

فریبرز عباسی افزود: در زمینه گسترش سامانه‌های نوین آبیاری چالش‌هایی از جمله نوسانات قیمت ارز، کمبود نیروی انسانی و پشتیبان با توجه به گستردگی پروژه‌ها، کمبود مطالعات و نظارت و عدم هماهنگی لازم و مناسب با وزارت نیرو وجود دارد، که باید برطرف شود.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری تاکید کرد: ارتقای کیفی سامانه‌ها باید در کنار ارتقای کمی آن دنبال شود و بحث نظارت در همه سطوح طراحی، اجرا، نگهداری و بهره برداری اعمال گردد.

وی با تاکید بر مدیریت آبیاری در بحث سامانه‌ها گفت: آموزش در همه سطوح (مدیران، کارشناسان و بهره برداران)، بازنگری در تعیین صلاحیت شرکت‌های طراحی و اجرا، ظرفیت سازی نیروی انسانی، اصلاح شاخص‌های توزیع اعتبار و حمایت از خلاقیت‌ها و روش‌های بومی از جمله مواردی است که این مجری برای ارتقای کیفی و کمی سامانه‌های نوین آبیاری در دست اقدام دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *