اهم اخبار

بهار می آید ، جهان نو می شود ، ما همچنان یک آرزو بیشتر نداریم …/ به قلم سید عباس موسوی کارشناس امور اجتماعی و مدیر روابط عمومی پگاه تهران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جایگاه والای انسان در نظام آفرینش ، استعداد و شایستگی او در مقام خلیفه اللهی ، ارزش حیات مادی و معنوی او ، اینکه او بیهوده آفریده نشده است و در نهایت هدفمندی خلقت ، همه به آدمی این اندیشه را القا می کند که هرگز سزاوار نیست در تامین سلامت و حیات انسان کوتاهی شود  .  سلامت در فرهنگ متعالی اسلام به عنوان یک ارزش مطرح شده و با تعبیرات لطیفی مانند برترین نعمتها –  گواراترین نصیبها  –  نعمتی که آدمی از شکر آن عاجز است –  دارایی مخفی –  سرمایه زندگی و دهها عنوان دیگر توصیف و اهمیت آن گوشزد شده است .چنانکه رسول اکرم ( ص ) می فرماید : زندگی بدون سلامتی لذت بخش نیست .

در واقع سلامتی مهمترین سرمایه در اختیار انسان است . به همین دلیل انسانها حاضرند برای بازگشت سلامتی تمام سرمایه خود را هزینه کنند . در واقع ارزش سلامتی معادل تمام دارایی انسان است .  چرا قدر عافیت و سلامتی خودمان را  با مصرف شیر  و فرآوردهای شیری  تضمین نمی کنیم ؟

شیر کامل‌ترین ماده غذایی و اصلی‌ترین منبع تامین لبنیات بدن است . در قرآن کریم سوره نخل آیه ۶۵  و احادیث دینی  بر ارزش غذایی این ماده بهشتی اشاره و متخصصان تغذیه در همه کشورهای جهان برمصرف آن  در تمام سنین تاکید دارند .

بطور خلاصه در خصوص اهمیت مصرف شیر باید گفت بدن انسان به شش گروه مواد غذایی شامل آب ، پروتین ، چربی، مواد معدنی ، کربوهیدرات و ویتامین ها نیاز دارد که شیر هر شش ماده مغذی مورد نیاز بدن انسان را با نسبتی متناسب با نیاز انسان در خود دارد  . در حال حاضر ۹۰ درصد مردم از کمبود کلسیم رنج می‌برند و متاسفانه جایگاه ایران از نظر میزان مصرف سرانه شیر و لبنیات در میان ۱۹۰ کشور جهان ، در پایین‌ترین رتبه قرار دارد .

امروزه با توجه به استانداردهای جهانی ، سرانه ی مصرف لبنیات برای هر نفر طبق تعریف سازمان جهانی غذاFAO  سالیانه ۱۸۰ کیلوگرم است و کم تر از این میانگین شامل سوءتغذیه می ‎شود . این میزان در کشورهای پیش رفته بالای چهارصد کیلوگرم ودر ایران کمتر از ۷۰ کیلو گرم می باشد .

شیرو فرآورده های آن اصلی ترین تامین کننده مواد مورد نیاز بدن وحاوی بسیاری از ریز مغذی ها و املاح است که مصرف مستمر آن برای رشد،استحکام استخوان ودندان ، افزایش هوش وتوان کاری،طول عمرو…  همواره از سوی متخصصان تغذیه توصیه می گردد .

بخش از  عوارض عمده ناشی از کاهش مصرف سرانه محصولات لبنی را می توان چنین برشمرد :

۱-  پوکی استخوان به ویژه در زنان بالای ۴۰ سال

۲- عقب افتادگی رشد کودکان۳  بیماری های استخوان و دندان و لثه
۳-  افزایش بیماری های عفونی
۴-  نارسائی های بینائی
۵- کوتاهی عمر و پیری زودرس
۶- بیماری های عصبی و ایجاد اختلال در خواب .
همراه با این عوارض مسائلی چون عدم کارایی ، عدم تحمل کار طولانی ، خستگی و کاهش بهره هوشی نیز به دنبال دارد .

در همین راستا شرکت صنایع شیر ایران ( پگاه )  به عنوان سرآمد صنایع غذایی و لبنی کشور و به تبع آن شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غذای سالم ، افزایش سطح آگاهی عموم مردم استان تهران و ترویج فرهنگ مصرف شیر و غذای سالم به خصوص شیر و فرآورده های آن را مسئولیت اجتماعی خود می داند وبا اعزام کارشناسان مجرب خود به مدارس ( در قالب زنگ شیر ) ، مجامع علمی و فرهنگی مختلف و ارائه مطالب مفید ارائه الگوی صحیح غذایی شهروندان در اقشار مختلف و فرهنگسازی مصرف شیر و فرآورده های شیری را همواره سر لوحه امور خود قرار داده و به عنوان یک بنگاه اقتصادی  مصالح جامعه را به منافع خود ترجیح داده است . لذا در این راستا جهت همکاری و تعامل موثر و سازنده با اصحاب رسانه ، نهادها ، سازمانهاو ارگانهای مرتبط با سلامت  اعلام آمادگی نموده و منتظر ارائه نظرات و پیشنهادات حضرتعالی می باشد .

از آنجا که نسلهای گذشته به جهت بهره گیری از تغذیه سالم و طبیعی از توانایی جسمی و قامتی متناسب برخوردار بوده اند ، امید است همه ما به سهم خود نقش بسزایی در ساخت ایرانی آباد با شهروندانی سالم و سرزنده داشته باشیم .

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *