اهم اخبار

بیش از ۱.۵ برابر نیاز کشور، کالاهای اساسی تامین شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: بیش از ۱.۵ برابر نیاز کشور به کالاهای اساسی برای سبد غذایی نوروز و ماه رمضان در قرارگاه امنیت غذایی تدارک دیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، مجتبی نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی در جمع خبرنگاران گفت: در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۱.۵ برابر نیاز کشور به کالاهای اساسی نظیر گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، سیب، پرتقال، خرما و سایر اقلام در سبد غذایی مردم برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان پیش‌بینی و تدارک دیده شده است.

او درباره تامین گوشت مرغ افزود: اکنون میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور به ۱۵۰ میلیون قطعه رسیده است و قصد داریم این میزان جوجه‌ریزی را به ۱۷۰ میلیون قطعه افزایش دهیم.

نوروزی در پاسخ به سوالی درباره صادرات گوشت مرغ از کشور گفت: تاکنون پنج محموله گوشت مرغ به کشور عراق صادر شده که هر یک از محموله ها ۱۰۰ تن بوده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: با زیرساخت‌های کنونی باید خود را برای صادرات ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ آماده کنیم.

نوروزی تاکید کرد: تولیدات در حوزه دام و طیور، نتیجه تلاش شبانه‌روزی تولیدکنندگان کشور می‌باشد.

او با بیان اینکه مشکلی از لحاظ بهداشتی و کنترل بیماری تب برفکی در کشور نداریم، افزود: براساس آمار استان‌های کشور ۶۲ میلیون راس دام سبک شامل بز، بزغاله، گوسفند و بره و ۵ میلیون راس دام سنگین داریم که به نوعی این دام‌ها به دلیل شرایط کشور‌های اطراف ما در معرض خطر بیماری‌های دامی هستند؛ اما ما توانسته‌ایم این دام‌ها را در بالاترین سطح ایمنی تولید و به بازار عرضه کنیم.
معاون وزیر جهاد ادامه داد: کانون بیماری تب برفکی در برخی از استان‌ها به شکل محدود دیده شده و اکنون بیماری تحت کنترل است.

نوروزی با بیان اینکه شرایط اضطراری در کشور نداریم، افزود: بحث شیوع بیماری تب برفکی یک فضاسازی رسانه‌ای است و هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده و همه چیز تحت کنترل است.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: با توجه به مصوبه هیئت دولت، تمامی محموله‌های وارداتی با حضور ناظران بهداشتی ما در کشور‌های مبدأ صورت می‌گیرد، تنها یکی دو کشور مانده که به‌زودی ناظران بهداشتی ما در آن‌ها مستقر می‌شوند؛ لذا گوشت وارداتی با بهترین شرایط تامین می‌شود.

آمار واردات دام ناچیز است/ دامی از مناطق غربی وارد کشور نمی‌شود

نوروزی با بیان اینکه آمار واردات دام زنده بسیار ناچیز است، گفت: در گذشته مقداری دام زنده به شکل ترانزیتی از حوزه قفقاز وارد کشور می‌شد که برای ترانزیت دام زنده از این محل ممنوعیت ایجاد کردیم به طوریکه به کل کشور‌های آسیای میانه اعلام شده که امکان عبور دام زنده از داخل ایران وجود ندارد.

او ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت از پاکستان دام زنده به طور محدود معادل روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ راس دام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد می‌شود به طوریکه در مرز دام معاینه، ضدعفونی، پلاک کوبی، واکسن و بعد در دامداری‌های سیستان و بلوچستان وارد می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در دو روز گذشته هیچ واردات دام زنده نداشته‌ایم، گفت: اکنون سیاست سازمان دامپزشکی کشور کشتار در کشتارگاه‌های خارج از مرز‌های کشور و ورود لاشه است؛ یعنی در کراچی پاکستان ۴ کشتارگاه در لاهور یک کشتارگاه داریم و ممکن است در کراچی ۲ کشتارگاه دیگر دام ایجاد شود؛ زیرا عمده گوشت ما در آنجا کشتار و وارد می‌شود.

نوروزی افزود: در کشور‌های حوزه قفقاز، گرجستان، روسیه چنین برنامه‌ای خواهیم داشت و از آفریقای جنوبی اندکی دام سبک کشتار و با هواپیما وارد می‌شود.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه واردات دام زنده از سال آینده ممنوع می‌شود، گفت: با توجه به حجم بالای واردات لاشه گوشت قرمز در کشور بعد از عید نوروز واردات دام زنده نخواهیم داشت، زیرا اکنون روزانه ۲۰۰ تن لاشه گوشت کشتار شده در بهترین شرایط بهداشتی از کراچی پاکستان وارد کشور می‌شود و نیازی به واردات دام زنده نیست.

طرح تشدید نظارت بر فرآورده‌های خام دامی تا ماه رمضان ادامه دارد

او با بیان اینکه تشدید نظارت‌های بهداشتی فراورده‌های خام دامی تا عید سعید فطر ادامه خواهد داشت، افزود: همکاران متخصص ما در تمامی طول سال به صورت شبانه‌روزی بر ۱۸ میلیون تن فرآورده خام دامی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، عسل و شیر خام و آبزیان را نظارت و کنترل بهداشتی می‌کنند.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: تشدید نظارت در ایام نوروز به دلیل افزایش نقل و انتقالات دام و فرآورده‌های خام دامی در بین استان‌های مختلف کشور است و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در پی تشدید نظارت‌های بهداشتی فراورده‌های خام دامی اگر موردی ذبح غیرشرعی و اندام حرام مشاهده شود، طبق قانون ضبط و معدوم می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *