اهم اخبار

توسعه مکانیزاسیون تولید برنج مازندران به کدام سو می رود؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به منظور بهبود سطح درآمدی کشاورزان و جاذبه اقتصادی کشاورزی، مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی همچون برنج در بسیاری از نقاط جهان به کار گرفته شده است چرا که نظام کشت غرقابی و شرایط دشوار اجرای عملیات زراعی در شالیزارها، کشت برنج را پرهزینه و انرژی بر ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ کاربرد ماشین‌های کشاورزی از برجسته‌ترین نمودهای توسعه یافتگی در بخش کشاورزی است و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در کشورهای توسعه یافته، عنصر کلیدی در ارتقای استاندارد سطح زندگی مردم این کشورها در قرن بیستم شناخته شده است.

کاهش نیاز به نیروی کار و در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید از ابعاد مهم مکانیزاسیون کشاورزی است و در مزارع مکانیزه، نیروی کار کمتری در مقایسه با مزارع سنتی نیاز است.

همچنین کشت سنتی زمان‌بر و پرهزینه است؛ منظور بهبود سطح درآمدی کشاورزان و جاذبه اقتصادی کشاورزی، مکانیزاسیون این بخش در بسیاری از نقاط جهان به کار گرفته شده است چرا که نظام کشت غرقابی و شرایط دشوار اجرای عملیات زراعی در شالیزارها، کشت برنج را پرهزینه و انرژی بر ساخته است.

 محدودیت دسترسی به نیروی کار کافی و سرعت کم اجرای عملیات زراعی در روش سنتی همچنین از مسائل بسیار مهم به شمار می‌روند و در کشت سنتی ارقام کم محصول و پرمحصول برنج، به ترتیب حدود ۹۱۶ و ۱۰۰۰ نفر- ساعت کارگر در هکتار مورد نیاز است.

ارائه راهکارهایی نوین در جهت بهبود شاخص‌های کمی و کیفی زراعت برنج در استان مازندران و گیلان، امری ضروری به نظر می‌رسد و به منظور ارائه طرحی موفق در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، باید قبل از هر اقدامی، عوامل پیش برنده و تهدید کننده مورد شناسایی و بررسی قرار گیرند.

برنج مهم‌ترین منبع غذایی برای تمام جمعیت جهان به‌شمار می‌آید و بیشترین تولید جهانی برنج مربوط به کشورهای آسیایی است.

بیشترین مصرف برنج نیز مربوط به این کشورها است و میانگین مصرف سرانه آنها بیش از ۸۱ کیلوگرم در سال بوده و ایران سیزدهمین مصرف کننده بزرگ برنج در دنیا به‌شمار می‌رود.

با توجه به اهمیت استراتژیک تولید برنج به عنوان دومین غذای اصلی مردم ایران به ویژه مازندران و نقش تعیین کننده آن در امرار معاش هزاران کشاورز شالیکار، ضروری است عوامل موثر بر پایداری تولید در سیستم کشت مکانیزه مورد بررسی قرار گیرد.

توانایی ۲۳ درصدی محمودآباد در جذب اعتبار مکانیزاسیون کشاورزی

محمد هادی‌زاده با بیان اینکه شهرستان محمودآباد با جذب ۲۳ درصدی از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در این شهرستان بهره‌مند شده است، گفت: نوسازی بخش مکانیزاسیون کشاورزی ضرورت اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی امسال، مبلغ ۸ میلیارد و ۸۹۴ میلیون ۷۰۰ هزار ریال به شهرستان محمودآباد تخصیص یافته است، افزود: متقاضیان برای خرید ۳۵ دستگاه تیلر و ۱۲ دستگاه نشاکار ۴ و ۶ ردیفه به بانک کشاورزی معرفی شدند.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد ادامه داد: ۲۰ میلیارد و ۵۵۲ میلیون ریال معادل ۲۳ درصد کل اعتبار این شهرستان برای خرید ۲۷ دستگاه ماشین آلات کشاورزی جذب شده است.

 این مسئول در خصوص اهداف توسعه مکانیزاسیون کشاورزی یادآور شد: ساماندهی، کاهش هزینه تولید، افزایش بهره وری با جایگزینی ماشین‌های کشاورزی نو و فن آوری جدید به جای ماشین‌های فرسوده از اهداف توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است.

مبارزه مکانیکی و تلفیقی در دستور کار جهادکشاورزی

او خاطرنشان کرد: امسال از محل خط اعتباری فاز ۱۱ مکانیزاسیون کشاورزی، تسهیلات با سود ۲۳ درصد و سهم آورده ۲۰ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *