اهم اخبار

جو روانی قیمت کود را افزایش داد/ ۳۰ درصد کود بیشتری نسبت به پارسال توزیع شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد کود اوره بیشتری بین کشاورزان توزیع شده است،‌گفت: جو روانی باعث رشد قیمت کود کشاورزی شد اما نرخ دولتی آن همچنان ۵۲ هزار تومان است.

شمس الله ملازاده عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه کشاورزان می گویند دسترسی به کود دولتی ندارند و قیمت در بازار سیاه هم چندین برابر است، گفت: هیچ کمبود کود در کشور نداریم و کود ازته تا مرداد ماه  امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نزدیک به ۳۰ درصد بیشتر بین کشاورزان توزیع شده است.

به گزارش فارس تعدادی از کشاورزان خطه شمال در گفت و گو با خبرنگار فارس اعلام کردند که به اندازه  نیازی که برای زمین های کشاورزی دارند نمی توانند کود  از خدمات کشاورزی بگیرند و مجبور هستند از بازار آزاد تا ۴ برابر قیمت خریداری کنند.

علی عزیزی کشاورزی گیلانی به خبرنگار فارس گفت: «کود اوره هر کیسه ۵۰ کیلویی در بازار به ۱۸۰ هزار تو مان رسیده است.»

عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مورد گرانی قیمت کود در بازار آزاد گفت: متاسفانه جو روانی باعث افزایش قیمت می‌شود این تنها در بازار کود  نیست بلکه در سایر بخش های بازار هم چنین اتفاقی می افتد، مردم و کشاورزان فکر می‌کنند که قیمت ها افزایش می‌یابد و خرید بیشتری می‌کنند.

وی افزود: بخشی از کشاورزان کود بیشتری خریداری کردند و همین باعث شد که قیمت کود در بازار آزاد افزایش یابد در حقیقت این قیمت‌های فضایی که مطرح می‌کنند نتیجه دست به دست شدن کود بین کشاورزان است.

ملازاده گفت: قیمت هایی که در بازار و بین کشاورزان دست به دست می‌شود ملاک نیست و این قیمت‌ها در حقیقت تورم انتظاری است که شکل گرفته است.

عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قیمت کود یک کیسه اوره را ۵۲ هزار تومان عنوان کرد که به اندازه ای که کشاورزان مصرف می کنند بین آنها توزیع شده است.

ملازاده در بخشی از صحبت‌های خود به پایین بودن مصرف کود  کشاورزی بین کشاورزان اشاره کرد و گفت: در حالی که نیاز کشاورزان کشور به کود ازته ۲٫۷ میلیون تن است اما میزان مصوب دولتی اختصاص ۲٫۲ میلیون تن بود که به تازگی ۲٫۴ میلیون تن هم به آن اضافه شده است.

وی در پاسخ به اینکه این میزان حدود ۳۰۰ هزار تن کمتر از نیاز واقعی کشاورزان است، گفت: البته کشاورزان همین میزان مصرف می‌کنند و بخشی از نیاز ازته هم در قالب کودهای نیترات آمونیم به کشاورزان جبران می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی میزان مصرف کود فسفاته را  350 تا ۴۰۰ هزارتن و نیاز کشور را یک میلیون تن مصرف کودهای پتاسه را ۲۲۰ هزارتن و نیاز کشاورزان را ۴۰۰ هزارتن  عنوان کرد.

*مصرف یک کیلو کود تا ۱۰ کیلو تولید محصول را افزایش میدهد

این مسئول معتقد است که مصرف کود کشاورزی در کشور همچنان با استانداردهای موجود فاصله دارد و هنوز کشاورزان کمتر از نیاز خاک کود استفاده می‌کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در این زمینه به آمارهایی اشاره می کند به طوری که میانگین مصرف کود کشاورزی در کشور  176 کیلوگرم در هکتار در جهان ۲۹۰ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته ۵۲۰ کیلوگرم است.

به گفته این مسئول مصرف یک کیلوگرم کود کشاورزی تولید محصول را تا ۱۰ کیلوگرم افزایش می‌دهد و اگر به اندازه مصرف شود هیچ باقیمانده مواد شیمایی در محصول ایجاد نخواهد کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: میانگین مصرف کود در کشور بسیار پایین است و برای افزایش محصول باید حداقل به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *