اهم اخبار

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با اگروفودنیوز: زیرساخت مالی برای صادرات مهیا نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رضا نورانی می‌گوید: بانک‌های ایرانی در حوزه خلیج فارس مساعدت و همکاری برای اخذ ارز صادرکنندگان و پرداخت ریال آن در ایران انجام نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در خصوص قانون رفع تعهد ارزی به خبرنگار ما گفت: تصمیمات تعهدات ارزی که آقای عبدالناصر همتی رئیس وقت بانک مرکزی در اتاق‌های در بسته گرفت، لطمات سنگینی به توسعه صادرات محصولات میوه و تره بار و سبزی و صیفی و گل وارد کرد که جبرانش سخت است.

نورانی ضمن بیان این مطلب که محصولات صادراتی کشور فسادپذیر بوده و بخشی از زیرساخت‌های حمل و نقل ما فرسوده است افزود: حمل محصولات در کشور مرکب و در قسمت دریایی کرایه حمل، ارزی است، که صادرکننده در مقاصد ارز را پرداخت می‌کند.

وی در ادامه گفت: لوازم مورد نیاز صادرات با ارز آزاد تهیه می‌گردد و هیچ شرکت بیمه‌ای در ایران فسادپذیری کالایی محصولات ما را بیمه نمی‌کند و صادرکنندگان همواره با ریسک بالا صادرات را انجام می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران اظهار کرد: هزینه‌های دور زدن تحریم ها بالاست و مسیرهایی که در گذشته از بنادر جنوبی به مقاصد صادراتی در کوتاه‌ترین زمان طی می‌شد متأسفانه امروز در طولانی مدت و با هزینه بیشتر انجام می‌گردد و زمان طولانی حمل، کیفیت محصولات ما را پایین آورده و ضریب خرابی کالا را بالا برده و در بازار هدف با کاهش قیمت به فروش می‌رسد.

نورانی بیان کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه هیچگونه گشایش اعتباری در بازارهای حوزه خلیج فارس انجام نمی‌شود و بیش از ۹۵ درصد محصولات صادراتی ما به این کشورها به صورت امانی ارسال می‌گردد.

وی گفت: محصولات صادراتی ایران، حجمی محاسبه می‌شود و ارزش آن نسبت به حجم کمتر است و صادرکنندگان نمی‌توانند ارز خود را جمع کنند؛ به ناچار هر چند کانتینر که تاجران در مقاصد به فروش می‌رسانند پس از کسر هزینه‌ها و کمیسیون فروش، مانده آن از طریق صرافی‌های محلی به حساب صادرکنندگان، ریال واریز می‌شود.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بانک‌های ایرانی در حوزه خلیج فارس هیچگونه مساعدت و همکاری برای اخذ ارز صادرکنندگان و پرداخت ریال آن در ایران انجام نداده‌اند، لذا بانک مرکزی برای اینگونه تصمیمات ابتدا می باید زیرساخت ورود ارز را ایجاد می‌کرد که صادرکنندگان با فراغ بال بتوانند در راه توسعه صادرات گام بردارند.

وی عنوان کرد: متاسفانه صادرکنندگان میوه و تره بار و سبزیجات حوزه خلیج فارس نتوانسته‌اند ارز خود را به صورت قانونی وارد کشور کنند و بیشتر آنها کارت بازرگانی‌شان تعلیق گردیده و موجب شده که کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف رونق دو چندانی بگیرد.

رضا نورانی در پایان گفت: از دولت محترم تقاضای رسیدگی و دستور فوری جهت رفع تعهدات ارزی و حل مشکلات پیش روی صادرکنندگانی که کارت بازرگانی آنها تعلیق شده که اکثریت آنها تولیدکننده نیز می باشند را دارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *