اهم اخبار

زراعت دیم اردبیل از کشت تک محصولی خارج می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: زراعت دیم استان اردبیل با همکاری شرکت معتبر تحقیقات بین المللی ایکاردا از کشت تک محصولی خارج می شود.

 

عباس کشاورز در نشستی با مسئولان استان اردبیل افزود: سطح زیر کشت اراضی آبی استان تنها ۸۰ هزار هکتار بوده و با توجه به وابستگی زراعت دیم به بارندگی، در سال های کم بارش میزان تولید محصولات کشاورزی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
او گفت: طرحی با مرکز تحقیقات بین المللی در سه استان غربی کشور در خصوص زراعت دیم به مدت سه سال در دست اجراست که امسال سال سوم انجام و نتیجه گیری از این طرح است.
وی افزود: یکی از اهداف مهم این طرح خارج کردن تناوب دیم از یک محصول خاص می باشد، چون روشی که در حال حاضر در دیم زارها صورت می گیرد گندم، آیش و یا در حالت خوشبینانه گندم، عدس و گندم، نخود است.
وی اظهار کرد: حداقل پنج محصول از غلات ، حبوبات ، گیاهان علوفه ای و دانه های روغنی را باید در تناوب با زارعت دیم قرار داد و با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی این طرح با مشارکت مرکز تحقیقات معتبر بین المللی در استان اردبیل از سال آینده به اجرا درمی آید.
وی از دیگر اهداف این طرح را کشت چند محصولی در اراضی دیم و اجرای کشت مستقیم ذکر کرد و گفت: برای جلوگیری از تخلیه رطوبت اندک در اراضی دیم کشت باید به صورت مستقیم صورت گرفته و کشت با گاوآهن و دیسک در اراضی دیم ممنوع شود.
کشاورز هدف عمده دیگری که این طرح دنبال می کند را بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی های فنی و تخصصی بهره برداران دانست.
وی افزود: کشاورزان و بهره برداران می توانند تنها با میزان بارندگی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلی متر با حفظ بقایای گیاهی و کشت مستقیم میزان محصول تولیدی خود را بیش از ۴۰ درصد افزایش دهند.
وی همچنین طرح توسعه کشت پنبه در دشت مغان یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در استان اردبیل دانست و گفت: در سه سال گذشته بذور مرغوب و پرمحصولی وارد منطقه شده که امیدواریم با حمایت های قابل قبولی که از پنبه کاران استان خواهد شد زمینه های رشد و توسعه این زارعت ارزشمند و صنعتی فراهم شود.
کشاورز در زمینه زراعت کلزا نیز افزود: در کشور ۴۰ نوع رقم کلزا کشت شده و میزان بذر مورد نیاز کلزا کاران یک هزار و ۶۰۰ تن می باشد که بعد از خودکفایی در بذر ذرت در تامین نیاز بذر کلزا هم به خودکفایی می رسیم.
او تشریح کرد: با همکاری شرکت کشت و صنعت پارس و همکاری شرکت اورالیس فرانسه امسال برای اولین بار لاین خالص کلزا کشت شده و وضعیت تولید بسیار عالی است.
کشاورز افزود: امسال تولید محصول کلزا به ۳۰۰ هزار تن می رسد که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده و رکورد تولید خواهد شکست و از این طریق حدود ۴۸۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری می شود.
وی گفت: با گذشت سه سال از طرح ۱۰ ساله خودکفایی در روغن خوراکی کشور، حدود ۷۰ درصد نیاز روغن خوراکی کشور و ۵۵ درصد کنجاله در داخل کشور تولید می شود.
استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی ، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴٫۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *