اهم اخبار

ازبکستان به دنبال افزایش صادرات نفت و گندم به ایران است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر تجارت خارجه ازبکستان از قصد تیم تجاری همراه معاون اول نخست وزیر این کشور برای انجام مذاکراتی به منظور صادرات ۱۰۰ هزار تن گندم و پنج هزار تن نفت به ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جمشید خوجایف» – Khodjaev – روز دوشنبه در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و جمهوری ازبکستان در محل سازمان توسعه تجارت، افزود: این کشور برای افزایش چند برابری حجم تجارت با جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد.
وی بیان داشت: ایران هشتمین شریک تجاری ازبکستان است و به منظور ارتقای حجم تجارت بین دو کشور برای اجرای اصل «کامله الوداد» اعلام آمادگی می کنیم.
اصل کامله الوداد، معاهده ای است که طبق آن دولتی توافق می کند به شریک خود امتیازاتی را در زمینه تجارت و تعرفه های ترجیحی اعطا کند.
خوجایف یادآوری کرد: اکنون تعرفه ۵۵ درصدی برای حبوبات، ۴۵ درصدی برای گندم و ۲۰ درصدی نفت برای صادرات ازبکستان به ایران وجود دارد که مانعی برای توسعه صادرات ازبکستان است.
وی با اشاره به مشکلات بانکی موجود بین دو کشور، گفت: در سال ۲۰۱۷ با بانک های ایرانی در چارچوب مقررات گروه ویژه اقدام مالی ( FATF) به توافق رسیدیم و در صورت نبود مشکل از سوی این نهاد، ما نیز مشکلی برای توسعه مراودات بانکی با ایران نخواهیم داشت.
وزیر تجارت خارجه ازبکستان در خاتمه از برنامه ریزی برای طراحی سه نوع ویزای توریستی، تجاری و ویژه مسئولان حکومتی برای ایرانی ها از سوی این کشور خبر داد.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان صبح امروز (دوشنبه) با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و «آچیلبای رحمت اف» معاون اول نخست وزیر ازبکستان آغاز به کار کرد.
در این اجلاس کمیسیون مشترک در محل سازمان توسعه تجارت ایران، نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش‌های خصوصی ایران و ازبکستان درباره راهکارهای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور در زمینه‌های حمل و نقل، گمرک، بانکی، سرمایه گذاری، ورزش، گردشگری، فرهنگی، استاندارد، صنعت و ارتباطات مذاکره می کنند.
امضای چند سند همکاری اقتصادی نیز در دستور کار این اجلاس قرار دارد.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *