اهم اخبار

ساخت خشک‌کن با قابلیت حفظ بیشتر ارزش غذایی در دستور کار محققان کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با توجه به اینکه سالیانه به طور متوسط حدود ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می شود، محققان موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نسبت به طراحی و ساخت دستگاه‌های خشک کن حرارتی در صنایع غذایی با قابلیت حفظ بیشتر ارزش غذایی و مصرف کمتر انرژی اقدام کردند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی؛ دکتر محسن حیدری، عضو هیأت علمی گروه طراحی ماشین آلات صنایع غذایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، فرآیند خشک‌شدن محصولات غذایی را فرایندی بسیار پیچیده و بین رشته‌ای دانست که در آن رطوبت محصول با تبخیر شدن کاهش می‌یابد و ادامه داد: در طول خشک شدن به موازات فرایند تبخیر، فرایندهای دیگری نیز رخ می‌دهد که می‌تواند باعث کاهش ارزش غذایی، تغییر رنگ، تخریب ساختار سلولی و ترک برداشتن محصول شود.

وی با بیان اینکه بیشتر شرکت‌های فعال در زمینه ساخت خشک‌کن‌های صنعتی در ایران تنها به واکنش تبخیر رطوبت توجه می‌کنند و سایر واکنش‌ها مورد غفلت قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: این موضوع باعث تولید محصولات بی‌کیفیت و کاهش کارایی خشک‌کن‌ها شده، ضمن آنکه افزایش عمر ماندگاری محصولات غذایی، حفظ بیشتر ارزش غذایی، کاهش زمان خشک‌شدن، کاهش مصرف انرژی و کاهش قیمت خشک‌کن‌ها از مهمترین مطالبات صنعت غذا در فرایند خشک‌ کردن است.

حیدری اضافه کرد: از این رو گروه طراحی ماشین آلات صنایع غذایی موسسه صنایع غذایی به صورت تخصصی طراحی و ساخت خشک‌کن ها را با در نظر گرفتن این مطالبات در قالب طرح‌های پژوهشی کاربردی مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.

عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی بیان کرد: سالیانه به طور متوسط حدود ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تبدیل به ضایعات می شود. صنایع تبدیلی با جلوگیری از ضایع شدن محصولات کشاورزی می‌تواند حجم ضایعات کشاورزی در سال را به حدود ۱۰ درصد کاهش دهد و خشک کردن یکی از آسان‌ترین صنایع تبدیلی است که می‌تواند در کاهش ضایعات کشاورزی تاثیر چشمگیری داشته باشد.

به گفته وی این صنعت در بسیاری از زمینه‌ها همانند تولید میوه خشک در مقیاس خانگی قابلیت پیاده سازی دارد، از این رو می تواند به سرعت در بین کشاورزان گسترش یابد. 

مجری طرح با اشاره به هدر رفت حدود ۳۰ درصد از زرشک تولیدی در خراسان جنوبی در طول سال، گفت: این حجم از ضایعات سالانه زرشک در کشور به دلیل استفاده از روش‌های سنتی خشک کردن است. 

حیدری افزود: روش‌های سنتی خشک‌کردن نه تنها باعث ضایع شدن حجم قابل توجهی از زرشک در هر سال می‌شود، بلکه افت کیفیت شدید زرشک‌ در فرآیند خشک شدن یکی از موانع اصلی در مسیر صادرات این محصول ارزشمند به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه روش های متنوعی برای خشک کردن مورد استفاده قرار گرفته است، اما به دلیل نداشتن کارایی مطلوب مورد استقبال کشاورزان و فعالان صنعت زرشک قرار نگرفته است، گفت: طراحی خشک‌کن های اختصاصی برای محصول استراتژیک زرشک یکی از طرح های جاری در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی است که باعث کاهش ضایعات و بهبود کیفیت آن می شود.

به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، گروه پژوهشی طراحی ماشین آلات صنایع غذایی این موسسه آماده همکاری با کلیه شرکت‌های فعال در این حوزه در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت انواع خشک‌کن است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *