اهم اخبار

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های پروتئین سویا در گفتگو با اگروفودنیوز: تاثیر مستقیم افزایش قیمت سویا بر سفره خانوار ایرانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ایمان علیمحمدی می گوید: اخذ مابه‌التفاوت برای کنجاله سویا، تعطیلی کارخانجات تولیدی و ضرر مصرف‌کنندگان را به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، ایمان علیمحمدی عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده های پروتئین سویا با بیان این موضوع که از ۳۵ کارخانه تولیدکننده سویا، تنها ۱۸ کارخانه فعال هستند گفت: سیاست‌های نادرست دولت و ناهماهنگی بین کارخانجات روغن‌کشی، وزارت جهادکشاورزی برای تخصیص سهمیه به کارخانجات و سازمان حمایت برای نظارت بر قیمت محصولات تولیدی باعث شده این صنعت از ابتدای سال با ۱۰درصد ظرفیت تولید به فعالیت بپردازند.

علیمحمدی افزود: از دی ماه سال جاری به دلیل وضع مابه التفاوت برای کنجاله سویای تخصیصی به کارخانجات پروتئین سویا و همچنین عدم تصمیم گیری در خصوص نحوه پرداخت آن عملا سهمیه صنعت توسط وزارت جهاد کشاورزی در سامانه بازارگاه صفر شده است.

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است نهاده‌های دامی چون به صورت مستقیم بر سفره مردم و تنظیم بازار تاثیر دارد باید به آن ارز تخصیص بگیرد ولی محصول سویا به دلیل اینکه محصول صنف و صنعتی است و مستقیم با سفره مردم ارتباط ندارد مشمول ارز ترجیحی نمی‌شود.

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآروده‌های پروتئین سویا گفت: قیمت سویا در سامانه بازارگاه ۲۰هزار تومان می باشد که با مصوبه ستاد تنطیم بازار ۶هزار تومان نیز مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده است.

این فعال صنایع غذایی خاطر نشان کرد: سویا یک کالای استراتژیک است زیرا افراد کم برخوردار سویا را جایگزین گوشت کرده‌اند ولی با اعمال ۶هزار تومان، قیمت نهایی محصول سویا نیز افزایش می‌یابد و اثر مخربی بر سفره خانوار وارد می‌کند.

او با بیان اینکه چند روش در عرضه محصول سویا وجود دارد، گفت: کارخانجات پس از تولید، محصول را بسته بندی و راهی فروشگاه‌ها می‌کنند که قیمت تولید و مصرف‌کننده مشخص است و یا محصولی که با واگذاری به صورت عمده به کارخانجات دیگر، بسته‌بندی و قیمت‌گذاری شده و وارد بازار می‌شود و در بعضی مواقع محصول به صورت عمده نیز وارد بازار می‌شود.

علیمحمدی در ادامه بیان کرد: این شیوه فروش محصول باعث نمی‌شود که نظارت بر محصول غیرممکن باشد، همانطور که بر گندم و شکر با وجود کاربری‌های مختلف نظارت کامل می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری نیز واردکنندگان و تولیدکنندگان بزرگ کنجاله سویا با پکیج فروشی و یا به بهانه نداشتن کد دامپزشکی از فروش کنجاله به تولیدکنندگان پروتئین سویا سر باز زدند.

این فعال صنعت پروتئین سویا در ادامه با بیان اینکه کنجاله طی این ماه ها در قیمت های بالاتر از قیمت مصوب و حدود ۳۷ هزار تومان نیز از بازار آزاد خریداری شده است تاکید کرد: اخذ مابه التفاوت از کنجاله سویا باعث می شود قیمت آن به صورت رسمی به حدود ۲۶ هزار تومان برسد در حالی که در حال حاضر کنجاله با کیفیت، پایین‌تر از قیمت مصوب و حدود ۲۳ هزار تومان در بازار آزاد قابل دسترس است.

علیمحمدی با بیان اینکه پاکستان و افغانستان بهترین خریداران سویا هستند گفت: عدم توجه به‌ کارخانجات تولیدی سویا، باعث تعطیلی آنها ولی حمایت از آنها، منجر به صادرات این محصول می‌شود زیرا ظرفیت‌های صادراتی گسترده‌ای در این صنعت وجود دارد همچنین ابتدا باید معیشت مردم و کارگران در نظر گرفته شود.

وی پروسه خرید محصول از سامانه بازارگاه را اشتباه دانست و افزود: در پروسه خرید محصول، ابتدا با واریز وجه مابه‌التفاوت به حساب دولت و صدور اجازه خرید توسط وزارت جهاد و ابلاغ از معاونت بازرگانی به سامانه بازارگاه یک ماه تا ۴۵ روز زمان سپری می‌شود ولی کوتاژهای خرید در سامانه بازارگاه بار طی مدت ۳ روز به فروش می‌رسد و باری به دست کارخانجات نمی‌رسد.

علیمحمدی با بیان اینکه پیش‌تر تعهد پرداخت مابه‌التفاوت از تولیدکنندگان اخذ شده است این راهکار را ارائه داد و گفت: باید روند پرداخت وجه و خرید از سامانه تغییر کند. ابتدا اجازه خرید بار از سامانه بازارگاه داده شود و سپس در بازه زمانی مشخص شده وجه مابه‌التفاوت دریافت گردد و در صورت کوتاهی خریداران از خریدهای آتی آنها جلوگیری شود.

این تولیدکننده پروتئین سویا خاطرنشان کرد: دولت برای تصمیم گیری در خصوص سهمیه های سال جاری و همچنین اخذ مابه التفاوت از کنجاله سویا هیچ نظری از انجمن تولیدکنندگان فرآورده های پروتئین سویا نگرفته است.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *