اهم اخبار

لزوم استفاده از مزیت های رقابتی مرغ آرین برای قطع وابستگی به خارج

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است مسیری که برای احیای مرغ آرین آغاز شده است، صحیح بوده و کشور باید از وابستگی و انحصار در لاین های وارداتی فاصله بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، به نقل از تسنیم، غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اینکه ما برای مرغ گوشتی یا تخم گذار کشور یک نژاد بومی شده داشته باشیم؛ بسیار عالی بوده و یک سرمایه گذاری مادر و استراتژیک است. از اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز در کشورمان اقداماتی در این راستا آغاز گردید. اما متاسفانه به یکباره این موضوع برای مدت طولانی رها گردیده و مورد بی توجهی قرار گرفت. یعنی کارهای اصلاح نژادی و به نژادی لازم که برای نژاد آرین باید انجام می گرفت؛ متاسفانه مورد غفلت واقع شده است. به بیان ساده تر ما دچار یک بی توجهی زیانبار شده ایم. مسئله نژاد آرین بسیار مهم بوده و باید در طول زمان و با نگاه به علم روز جهان، این نژاد مورد اصلاح قرار می گرفته است. البته هر چند با تاخیر، اما الحمدالله دوستان عزیز ما اخیرا به فکر احیای این نژاد افتاده اند و اقدامات خوبی آغاز شده است. انصافا لازم می دانم از همه زحمتکشان و دلسوزانی که در طول این چهار دهه و با وجود برخی غفلت های تصمیم گیران، توانسته اند تا ذخیره ژنی ارزشمند مرغ آرین را از گزند نابودی حفظ نمایند؛ سپاسگزاری نمایم. اما اکنون در مقایسه ای که میان آرین و سایر برندهای موجود انجام می شود؛ ما شاهد یک عقب ماندگی تاریخی هستیم که حاصل برخی بی توجهی هاست. یعنی در شرایط امروز، متاسفانه آرین در برخی از فاکتورها امکان رقابت با رقبای خارجی خود را ندارد و این مسئله متاسفانه باعث کاهش رغبت در میان تولیدکنندگان به استفاده از این نژاد شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو با اشاره به لزوم اصلاح الگوی مصرف در میان مصرف کنندگان ایرانی اظهار داشت: الگوی مصرف در میان مردم ما به صورتی است که متاسفانه تولیدکننده مجبور است تا جوجه گوشتی را مدت بیشتری جهت افزایش وزن نگه داری نماید. یعنی در مقایسه با نرم جهانی ما حدودا ۱۵ روز بیشتر مرغ را نگه داری می نماییم. این مسئله یکی از دلایل عدم امکان رقابت برای مرغ آرین شده است. اما اگر ما به سمتی حرکت نماییم که بازار پذیرای لاشه مرغ کشتار شده زیر ۲ کیلوگرم باشد؛ در شرایط فعلی نیز نژاد آرین حرفی برای گفتن خواهد داشت. بنابراین بحث اصلاح الگوی مصرف بسیار مهم است. به هر صورت بنده معتقدم که تحت هر شرایطی باید از سیاست جدید وزارت جهاد کشاورزی در زمینه احیای این نژاد و اختصاص بخشی از سهم بازار به آن حمایت کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: مسیری که در جهت احیای نژاد آرین آغاز شده زمانبر بوده و نیازمند حوصله و حمایت است. باید برنامه های میان مدت و باندمدت مناسب تهیه گردد تا شاهد نتیجه مطلوب باشیم. اما معتقدم این مسیری که آغاز شده دقیقا مسیر صحیحی است که کشور باید طی کند. یعنی ما باید از وابستگی و انحصار در لاین های وارداتی فاصله بگیریم و ان شاءالله چنین نیز خواهد شد. البته باید بحث اقتصاد و مزیت تولید برای مرغداران عزیز و واحدهای هیبرید را نیز کاملا مدنظر داشته باشیم. چرا که هر نوع چرخش یکباره و ۱۸۰ درجه ای به سمت آرین نیز با توجه به الگوی مصرف و وضعیت نهاده هایی که داریم؛ می تواند برای تولید زیانبار باشد. باید برنامه های منعطفی را دنبال نماییم و به تدریج سهم آرین را در بازار افزایش دهیم. همچنین باید به تقویت مزیت های آرین پرداخته و نقاط ضعف آن را اصلاح نماییم تا امکان رقابت با نژاد راس انگلیسی و سایر نژادهای خارجی را داشته باشد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *