اهم اخبار

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر: آمار و اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی موجب امنیت غذایی می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ناصر فخاری با بیان اینکه وجود آمار و اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی می‌تواند منجر به بهبود امنیت غذایی کشور شود، گفت: سیاست‌گذاری در کشور نیازمند آمار و اطلاعات شفاف است و بدون آن نمی‌توان مدیریت درستی داشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، ناصر فخاری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مرکز ملی آمار ایران، افزود: دغدغه مشترک این دو مرکز، آمار و اطلاعات است؛ زیرا سیاست‌گذاری در کشور نیازمند آمار و اطلاعات شفاف است و بدون اندازه‌گیری، نمی‌توان موضوعی را مدیریت کرد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سال گذشته در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای کشاورزی درباره آمار و اطلاعات تذکر دادند، اظهار داشت: وقتی بحث آمار و اطلاعات به عنوان دغدغه در سطح عالی نظام مطرح می‌شود که جز چالش‌ها است زیرا باید بدانیم اطلاعات و آماری که برای تصمیم‌گیری‌ها ارایه می‌شود، چقدر قابل اعتماد و اتکا است.

وی تصریح کرد: این سازمان در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی نقش موثری دارد، گرچه در بالای زنجیره است، اما می‌تواند با راه‌اندازی سامانه هوشمند، اطلاعات شفاف در اختیار شبکه تصمیم‌گیر در بخش‌های اداری، مالی، بازرگانی و تولید بگذارد؛بنابراین مشخص می‌شود که امروز در کشور چقدر نهاده و جوجه‌ریزی وجود دارد و قیمت تمام شده محصول چقدر است.

آمار و اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی موجب امنیت غذایی شود

فخاری بیان‌داشت: هرچقدر دولت تلاش می‌کند که رفاه را برای مردم ایجاد کند، سوداگری‌ها در بازار تلاش‌های دولت را بی‌اثر می‌کند. این امر نیازمند اطلاعات به موقع است تا جمع‌آوری و پردازش شود و به تصمیم‌گیری‌ها کمک کند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: تفاهم‌نامه امروز نقش دو نهاد است که می‌تواند در امنیت غذایی و تصمیم‌سازی‌ها با ارایه داده‌ها و تحلیل‌های آماری کمک کند.

وی گفت: در بسترهای تولید، بستر سامانه هوشمند در سازمان اقتصادی کوثر و در مرکز آمار ایران، دانش فنی و اطلاعاتی وجود دارد که به طور حتم این اطلاعات به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، بخش دولتی و خصوصی کمک خواهد کرد.

فخاری گفت: به طور قطع بهره‌برداری از این سامانه هوشمند باعث ایجاد یک دیتا یکپارچه خواهد شد و هوش مصنوعی که پشت آن قرار می‌گیرد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های ما موثر باشد. در حال حاضر مرکز آمار ایران دیتاهایی دارد که به تولیدات کشاورزی کمک کند.

آمار و اطلاعات شفاف در بخش کشاورزی موجب امنیت غذایی شود

ارائه آمارهای کشاورزی، صنعت و مسکن به سازمان کوثر

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شده، آمار و اطلاعات مهم بخش‌های کشاورزی، صنعت، مسکن در اختیار سازمان اقتصادی کوثر قرار گیرد تا این سازمان مدیریت بهتری در برنامه‌های تولیدی خود داشته باشد.

وی درباره تاخیر در انتشار آمارها گفت:‌ آمارهایی که در بخش کشاورزی ارائه می‌شود با تاخیر بوده و یا قابل اتکا نیستند و حتی بعضی آمارها تولید نمی‌شود، بنابراین تلاش داریم که این آمارها را در این طرح و به‌ موقع داشته باشیم و معتقدیم مدیریت بدون آمار قدم نهادن در تاریکی است.

فخاری افزود: به طور مثال در سال‌های گذشته ۹۲ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، ۵ درصد در بخش خانگی و ۳ درصد در بخش صنعت است، اما طی این سال‌ها این اعداد تغییر نکرده است، بنابراین معلوم می‌شود که آمارها دقیق و بروز نیستند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اضافه کرد: آمارهای ما در حوزه‌های مصرف آب بخش کشاورزی، گوشت و مرغ دقیق نیستند و حتی مراکز آماری هم روایت‌های متفاوتی دارند.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی بر اساس یارانه‌ای که به گندم می‌دهد و طبق شاخص‌هایی پیش‌بینی تولید می‌کند، اما نمی‌توان ادعا کرد که این آمارها دقیق است.

فخاری اضافه کرد: امروز چگونه می‌توان تولیدات کشاورزی را بر اساس آمارهای ۲ سال گذشته پیش برد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر بیان کرد: در سایر بخش‌ها همچون صنعت و ساختمان هم همین روال است. اگر آمارهای کافی نداشته باشیم تصمیم‌گیری‌های ما تبعات زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه بارها سوال شده که به چه علت محصول داخلی با ریال تولید می‌شود، اما قیمت‌گذاری بر اساس دلار صورت می‌گیرد، گفت: در حوزه فولاد تولید از طریق منابع داخلی است، حتی یارانه هم به آن پرداخت می‌شود، اما قیمت‌گذاری بر اساس بازار بورس لندن و دیگر بازارهای جهانی انجام می‌شود.

دستیابی به ۱۰ تا ۱۵ درصد ذخایر استراتژیک مرغ کشور از نژاد آرین

‌مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ به سوالی درباره سهم تولید مرغ آرین در کشور و برنامه‌ریزی‌های آینده، گفت: برنامه‌های تولید جوجه آرین بر اساس تعهداتی که دادیم، پیش رفته است و حتی به طور رسمی اعلام کرده‌ایم که ۱۰ تا ۱۵ درصد گوشت مرغ کشور را از نژاد آرین تولید کند.

فخاری تصریح کرد: هفته گذشته در وزارت جهاد کشاورزی این تعهد را داده‌ایم که این میزان را تولید کنیم، بنابراین سازمان اقتصادی کوثر ۱۵۰ هزار تن مرغ آرین برای ذخایر استراتژیک کشور تولید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ضریب تبدیل مرغ نژاد آرین هم بهبود یافته است، گفت: تولید برای مرغدار باید به صرفه باشد تا آنها به سمت استفاده از جوجه‌های تولیدی روی بیاورند؛ بنابراین بازار و تولید رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *