اهم اخبار

مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات: ۴۳۰ میلیون قطعه انواع آبزیان امسال در آبهای کشور رهاسازی می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: طبق اهداف برنامه ششم توسعه، امسال ۴۳۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در سه حوزه دریای خزر، آبهای داخلی، خلیج فارس و دریای عمان رهاسازی می شود.

 

 

«ناصر کرمی راد» روز یکشنبه در جریان بازدید از یکی از مراکز بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از بین این آبزیان سهم دریای خزر برای ماهیان استخوانی و خاویاری ۲۹۰ میلیون قطعه در استان های گیلان، مازندران و گلستان، سهم حوزه خلیج فارس و دریای عمان ۱۰۲ میلیون قطعه انواع میگو و ماهی و سهم آب های داخلی ۳۸ میلیون قطعه هدفگذاری شده است.

وی گفت: در بحث بازسازی ذخایر آبزیان در کشور در سال ۹۷ نزدیک به ۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

کرمی راد اظهار داشت: در حوزه دریای خزر ۲۸۶ میلیون قطعه ماهی استخوانی و چهار میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری را در برنامه داریم.

به گفته وی، سهم استان گیلان ۱۴۶ میلیون قطعه ماهی استخوانی و خاویاری است که در سه مرکز بازسازی ذخایر «شهید انصاری» ۶۱.۵ میلیون قطعه، مرکز بازسازی ذخایر «دکتر یوسف پور» ۷۳.۵ میلیون قطعه و مرکز «شهید بهشتی» ۹.۲ میلیون قطعه هدفگذاری شده است.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: در استان مازندران دو مرکز بازسازی ذخایر «شهید رجایی» با ۶۷ میلیون قطعه و مرکز آزاد ماهیان «شهید باهنر» کلاردشت ۸۰۰ هزار قطعه و ۵۰۰ هزار قطعه ماهی خاویاری ۶۸.۳ میلیون قطعه است.

وی خاطرنشان کرد: امسال سهم استان گلستان، ۷۵.۵ میلیون قطعه استخوانی و خاویاری است که در سه مرکز بازسازی ذخایر ماهیان «کلمه» در بندرترکمن ۴۴ میلیون قطعه، مرکز خاویاری گرگان ۳۰ میلیون قطعه و سهم ماهیان خاویاری در مرکز «شهید مرجانی» ۱.۵ میلیون قطعه بوده است.

کرمی راد پیش بینی کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و جوی در ابتدای امسال در تولید و رهاسازی ماهیان استخوانی بیشتر از هدف برنامه گام برمی داریم، به طوری که بیش از ۸۰ میلیون قطعه ماهی سفید در مرکز شهید رجایی ساری تولید و رهاسازی خواهد شد و در گلستان و گیلان سهم پیش بینی محقق شود.

وی درباره رهاسازی ماهیان خاویاری نیز گفت: از چهار میلیون قطعه هدف برنامه به نظر می رسد با توجه به صید مولدین، سه میلیون قطعه تولید و رهاسازی شود.

کرمی راد اضافه کرد: همه رهاسازی ها همچون ماهیان سفید که رود کوچ هستند، در رودخانه های منتهی به دریای خزر انجام می شود.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران بیان داشت: تغییرات اقلیمی، آلودگی زیست محیطی (شیمیایی، صنعتی و کشاورزی)، صیدهای بی رویه و غیرمجاز و خشکسالی ها امکان مهاجرت را از ماهیان رود کوچ برای زادآوری سلب کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تولید و رهاسازی ماهیان استخوانی حاصل تکثیر مصنوعی است، گفت: با تلاش های صیادی انجام شده در استان مازندران در سال ۹۶ حدود سه هزار تن صید ماهیان استخوانی انجام شد که در سال ۹۷ به بیش از ۹ هزار تن صید رسید. به دلیل اقتصادی بودن این موضوع این است که جامعه صیادی این استان بیشترین مشارکت را نسبت به استان های دیگر در این زمینه داشته اند.

کرمی راد با بیان اینکه رهاسازی ماهی سفید در استان های گیلان و مازندران به مدت یک هفته آغاز شده، افزود: در اوایل خرداد سه میلیون قطعه ماهی سوف در منابع آبی گیلان رهاسازی شده است.

به گفته وی، گونه ماهیان استخوانی همچون سفید، سوف، سیم، شاه کولی، سیاه کولی، لای ماهی، ماهی آزاد، اردک ماهی، کپور دریایی و گونه ماهیان خاویاری شامل فیل ماهی، ازون برون، قره برون، شیپ و چال باش (تاس ماهی ایرانی) می شود.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: در حوزه خلیج فارس و دریای عمان امسال از برنامه ۱۰۲ میلیون قطعه، هدف برنامه ۹۰ میلیون قطعه انواع میگو و ۱۲ میلیون قطعه انواع ماهیان دریایی است.

وی اضافه کرد: در حوزه آب های داخلی نیز ۳۸ میلیون قطعه کپورماهیان و ماهیان بومی در مراکز «شهید ملکی» و «دشت آزادگان» سوسنگرد، مرکز «زهک» و مرکز «شهید کاظمی» پل دشت تولید و رهاسازی می شود.

کرمی راد گفت: پارسال میزان تولید و رهاسازی بچه ماهی و میگو ۳۱۰ میلیون قطعه در سه حوزه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و آب های داخلی معادل ۸۰ درصد محقق شد، در حالی که هدف برنامه ۳۸۰ میلیون قطعه بوده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *