اهم اخبار

ویدیو/ مدیرعامل گروه صنعتی مهیا پروتئین در گفتگو با اگروفودنیوز؛ دولت با نظارت خود، اجرا را به تشکل‌ها و بخش خصوصی واگذار کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بهزاد درخور معتقد است در صورت تفویض بخش اجرایی از طرف دولت به بخش خصوصی و تشکل‌ها، بازار می‌تواند عرضه و تقاضا را مدیریت کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی “اگروفودنیوز”، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت گوشت بسته‌بندی و فراورده‌های پروتینی کشور در حاشیه نشست مشترک رئیس سازمان دامپزشکی و معاونین با این انجمن و عقد قرارداد بین این تشکل و سازمان دامپزشکی به خبرنگار ما گفت: این تفاهم نامه کار مشترکی بین سازمان دامپزشکی با انجمن صنعت گوشت بسته‌بندی بود که نتیجه اعتمادی است که سازمان دامپزشکی به بخش خصوصی به ویژه انجمن‌ها و اتحادیه‌ها دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی مهیا پروتئین با بیان اینکه این تفاهم نامه کمک می‌کند تا سطح بهداشتی و کیفیت واحدهای تولیدی با کمک سازمان دامپزشکی ارتقاء یابد، گفت: در این خصوص مقرر شد که پیش ممیز ابتدایی توسط بازرسین و دامپزشکان مستقر در انجمن صورت پذیرد و سپس بعد از ارسال مدارک، ممیزی نهایی در سازمان دامپزشکی انجام شود.

درخور افزود: بحث گریدبندی شرکت‌ها نیز در این تفاهم نامه دیده شده چرا که در حال حاضر تفاوتی بین شرکت‌هایی که دارای رتبه A+  با شرکت‌هایی که دارای رتبه B هستند در بازار وجود ندارد و مصرف کننده این شرکت‌ها را نمی‌شناسند. به این ترتیب سازمان دامپزشکی این تفاوت را  نظارت می‌کند و موجب می‌شود که شرکت‌ها به دنبال ارتقای کیفیت چه از لحاظ GMP و چه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری باشند.

مدیرعامل گروه صنعتی مهیا پروتئین بزرگترین چالش صنعت گوشت و محصولات پروتئینی کشور را سیاستگزاری‌هایی که بعضا در خصوص شرکت‌های تولیدکننده چه در حوزه دام، طیور و چه در حوزه صنایع تبدیلی و حتی عرضه عنوان کرد و گفت: این مسئله چالش بزرگی است که باعث می‌شود روند بازار تغییر کند و مشکلاتی را در بازار ایجاد کند.

درخور افزود: اگر واقعا دولت مثل همیشه بحث نظارتی را داشته باشد و اجرا را به بخش خصوصی واگذار نماید، بازار می‌تواند عرضه و تقاضا را مدیریت کند و این موضوع باعث می‌شود که سطح کیفیت و کمیت افزایش یابد. از طرفی می‌توان برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشیم. متاسفانه اکنون واحدهای تولیدی قادر نیستند برای یک ماه آینده خود برنامه‌ریزی کنند چرا که نمی‌دانند دولت چه تصمیم و بخشنامه‌ای برای این صنعت خواهد داشت واین دغدغه‌ای است که تولیدکنندگان همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فعال صنعت گوشت و مرغ بسته‌بندی کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه تصمیماتی در این دولت توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی و ریاست محترم سازمان دامپزشکی اتخاذ شده که نشست هایی با تشکل‌های صنعت صورت بگیرند و در خصوص تصمیمات نظرات بخش خصوصی و تشکل‌ها نیر گرفته شود و کمک می‌کنند که مشکلی برای تولیدکننده به وجود نیاید. همین اتفاق باعث می‌شود ما نیز با امید بیشتر و در این شرایط جنگ اقتصادی در کشور بتوانیم سطح کیفی و تولید و فروش را افزایش دهیم.

بهزاد درخور در پاسخ به سئوال خبرنگار صنعت غذا و کشاورزی مبنی بر “کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور و راه حل پیشنهادی وی” بیان کرد: بارها گفته‌ایم خرید بسته‌بندی به مراتب با صرفه‌تر از خرید فله است. چرا که مردم وقتی گوشت و یا مرغی را به صورت فله تهیه می‌کنند، ضمن اینکه آن کالا شناسنامه دارد یا خیر و آیا قابل رصد یا پایش می‌باشد یا خیر، اینکه وقتی به منزل برده می‌شود و بحث پاک کردن است. ضایعات و دورریز آن باعث آسیب به محیط زیست می‌شود و به صورت غیر مستقیم هزینه آن خرید را بالا می‌برد. ولی در کارخانه‌های بسته‌بندی این ضایعات تبدیل می‌شود و به قیمتی فروش می‌رسد که این قیمت باعث تعدیل قیمت محصولات می‌شود و در واقع یک سود پنهان برای مصرف کننده است.

مدیرعامل گروه صنعتی مهیا پروتئین افزود: بالطبع با توجه به افزایش نرخ دام و طیور سرانه مصرف گوشت و مرغ در کشور کاهش یافته است ولی اگر واقعیت امر حمایت از این صنعت صورت پذیرد، همانند آن چیزی که برای مرغ صورت گرفت، کمک می‌کند شرکت‌های تولید کننده، تولید بیشتری داشته و اشتغال پایدار ایجاد شود. کما اینکه هم اکنون بالای صد هزار نفر در کشور در صنعت بسته‌بندی گوشت و مرغ فعالیت دارند.

برای مشاهده ویدیوهای صنایع غذایی در پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی به بخش چند رسانه ای مراجعه کنید.

اخبار مرتبط با مهیا پروتئین در اگروفودنیوز

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *