اهم اخبار

کاهش واردات در زمستان ۱۳۹۴

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 

مرکز آمار ایران اعلام کرد: واردات کشور در زمستان سال ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن در بخش های کشاورزی ۳۸٫۸۳،شیلات۳۷٫۳۵، استخراج معدن ۷۲٫۰۹ و صنعت ۱۵٫۷۷ درصد با کاهش مواجه بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تغییرات ارزش دلاری تجارت خارجی کشور بر اساس آمار منتشره گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف اقتصادی( کشاورزی و شکار و جنگلداری، شیلات، استخراج معدن و صنعت) زمستان ۱۳۹۴ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، ارزش دلاری صادرات بخش کشاورزی و شکار و جنگلداری نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۳۹۳ ) ازکاهش ۵۱,۶۱درصدی و افزایش ۶٫۵۲ درصدی رشد نسبت به فصل قبلی مواجه بوده است.
ارزش دلاری واردات محصولات این بخش در فصل زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل (فصل زمستا ن ۱۳۹۳ ) از کاهش ۳۸٫۸۳ درصدی و در مقایسه با فصل گذشته (فصل پاییز ۱۳۹۴ ) از افزایش معادل ۱۷,۰۵ درصد برخوردار بود.

**بخش شیلات
ارزش دلاری صادرات محصولات بخش ماهیگیری و پرورش آبزیان، در زمستان ۱۳۹۴، نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۳۹۳ ) و فصل گذشته(پاییز ۱۳۹۴ ) به ترتیب ۸۰,۷۳ و ۸۱,۲۷ درصد افزایش دارد.
این افزایش در حالی است که ارزش دلاری واردات محصولات در زمستان ۱۳۹۴ این بخش نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۳۹۳) ۳۷,۳۵ درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته(پاییز ۱۳۹۴ )،معادل ۶۲,۷۱ درصد افزایش نشان می دهد.

**بخش استخراج معدن
ارزش دلاری صادرات محصولات بخش استخراج معدن بجز نفت خام و گاز طبیعی، در زمستا ن ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل (فصل زمستان ۱۳۹۳) کاهشی معادل ۳۰,۸۹ درصد دارد.
ارزش دلاری صادرات محصولات این بخش نسبت به فصل گذشته(فصل پاییز ۱۳۹۴ )، افزایش ۲۲,۸۳ درصدی را نشان می دهد.
ارزش دلاری واردات محصولات از این بخش در فصل زمستا ن ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل از کاهش ۷۲,۰۹ درصدی برخوردار است.همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته(فصل پاییز ۱۳۹۴ )کاهش ۲۹,۶ درصدی را نشان می دهد.

**بخش صنعت
ارزش دلاری صادرات محصولات بخش صنعت در زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۳۹۳) و نسبت به فصل گذشته(پاییز ۱۳۹۴ ) نیز ۲۴,۶۳ درصد افزایش دارد.
ارزش دلاری واردات صنعتی در زمستان ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل (فصل زمستا ن ۱۳۹۳ ) از کاهش رشد ۱۵,۷۷ درصدی برخوردار است.همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته(فصل پاییز ۱۳۹۴ )،افزایش ۱۵,۵۲ درصدی را نشان می دهد.
در این گزارش آمده است: تجارت خارجی دربرگیرنده صادرات و واردات کالا و خدمات است. در خصوص تجارت کالایی، بخش عمده آمار مربوط به آن توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود.
آمار تجارت سایر کالاها که به طور عام مربوط به تجارت نفت و فرآورده های نفتی، تجارت،برق و گاز و برخی قطعات و ماشین آلات هواپیما و کشتی است، توسط سازمان های متبوع (شرکت ملی نفت، وزارت نیرو، شرکت ملی گاز و شرکتهای هواپیمایی و کشتیرانی) تهیه می شود.
گزارش یاد شده، بر اساس آمار تجارت کالایی منتشر شده توسط گمرک جهموری اسلامی ایران و در قالب طبقه بندی استاندارد بین المللی تهیه شده است.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *