اهم اخبار

همکاری‌های جدید ایران و کره‌جنوبی برای آبزی پروری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در پی سفر رییس جمهور کره جنوبی به ایران، رییس سازمان شیلات از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دو کشور در زمینه‌های مشترک شیلاتی از آبزی پرروی تا فرآوری، بسته‌بندی و تجارت انواع آبزیان ایرانی مانند میگو، خاویار، ماهیان مرکب و … خبر داد.

حسن صالحی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کره جنوبی یکی از کشورهای توسعه یافته آسیایی در حوزه ماهیگیری و آبزی پروری به شمار می‌رود که در گذشته و پس از انقلاب همکاری‌هایی با این کشور در زمینه‌های مختلفی مانند شرکت در دوره‌های آموزشی، همکاری در کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند داشته‌ایم و داریم و در اتفاقی که طی چند سال گذشته برای خلیج فارس افتاد و کشند قرمز سبب شد تلفات ماهی افزایش پیدا کند، از تجربیات کره جنوبی استفاده کردیم.

وی افزود: با وجود اینکه کره جنوبی یکی از مشتریان آبزیان ایرانی است می‌توانیم در زمینه تجارت آبزیان روابط خود را با این کشور توسعه دهیم که می‌توان به محصولاتی مانند میگو، خاویار و دیگر گونه های آبزی مانند انواع ماهی ساردین، ماهیان مرکب، یال اسبی و ماهیان جنوب که در کشور چندان مصرفی ندارند، اشاره کرد.

ریس سازمان شیلات ادامه داد: اگر بتوانیم با کره‌ای ها در زمینه فرآوری و بسته بندی ماهیانی مانند ساردین ماهیان، کیلکا و … به توافق برسیم می‌توانیم به جای تبدیل این گونه‌های ریز به پودر ماهی، میزان درآمدزایی داخلی و ارزی آن‌ها را برای کشور از طریق افزایش مصرف داخلی و صادرات ارتقاء دهیم.

صالحی گفت: امروز که مدیریت پایدار و مسئولانه ماهیگیری را دنبال می‌کنیم، کره جنوبی کشوری صاحب‌نظر و موثر است که می‌توانیم از توانمندی و تکنولوژی این کشور برای مدیریت صیادی و ماهیگیری استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: در آبزی پروری نیز کره جنوبی فعالیت‌های خوبی داشته و می تواند در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس مشکلات آن مانند کشند قرمز و جلبک‌هایی که به تورها می‌چسبند به ما کمک کند. همچنین آموزش‌های پیشرفته شیلاتی در بخش صیادی، صنایع فرآوری و آبزی پروری، کمک‌های تحقیقاتی و همکاری‌های علمی و پژوهشی مشترک از جمله توانمندی‌های کره جنوبی در حوزه آبزی پروری به شمار می‌رود. کره جنوبی هم بسیار علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های دو جانبه است و به زودی نیز وزیر شیلات این کشور به ایران برای توسعه و تداوم همکاری‌های سفر می‌کند.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *