اهم اخبار

افزایش ۱۱ هزار تومانی هر قطعه جوجه مرغ تخم‌گذار در یک هفته/ امکان جایگزینی گله‌های حذف شده مرغ تخمگذار وجود ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی اتحادیه مرغ تخمگذار میهن با بیان اینکه برآورد ما نشان می‌دهد بیش از ۸ میلیون قطعه مرغ تخمگذار راهی کشتارگاه شده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت پولت و بالا رفتن هزینه‌های تولید امکان جایگزینی گله‌های حذف شده وجود ندارد و این به معنی ادامه کاهش تولید تخم مرغ است.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، به نقل از ایلنا؛ ناصر نبی‌پور با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی بیش از ۸ میلیون قطعه مرغ تخمگذار راهی کشتارگاه شده و اکنون بسیاری از مرغدارها در حال تعطیلی هستند، افزود: هزینه‌های اصلی راه اندازی دوباره این واحدهای مرغ تخم گذار شامل خرید پولت و نهاده‌های تولید می‌شود.

وی ادامه داد: طی کمتر از یک هفته فقط در پولت شاهد افزایش ۱۱ هزار تومانی در هر قطعه بوده‌ایم. قیمت هر قطعه پولت از ۳۴ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسیده است.

به گفته نبی پور، از پرورش جوجه یکروزه تخم گذار تا سن ۹۰ الی ۱۱۰ روزه گی پولت ( نیمچه تخمگذار) حاصل می‌شود.

نبی پور تصریح کرد: زندگی مرغ‌های تخمگذار به طور معمول به دو قسمت تقسیم می‌شود که شامل دوره رشد و دوره تخمگذاری است، جوجه پرنده معمولا در یک محل پرورش یافته و برای مرحله تولید خود به محل دیگری منتقل می‌شود.

 به گفته وی؛ مسئولیت مرحله قبل از این سن بر عهده پرورش دهنده پولت و مسئولیت مرحله پس از آن بر عهده تولیدکننده تخم مرغ است. موفقیت در پرورش پولت دارای نقش موثر اقتصادی در تولید طیور قابل فروش است.

 نبی پور علاوه بر افزایش قیمت پولت بالا رفتن هزینه‌های تولید را مانع دیگر راه‌اندازی دوباره واحدهای برشمرد که مرغ‌های خود را راهی کشتارگاه کرده‌اند.

وی افزود: برای رسیدن یک جوجه مرغ تخم‌گذار به سن تولید ۵ ماه زمان لازم است، با توجه به بالا رفتن هزینه‌های جاری و نهاده‌های دامی صرف این زمان دیگر برای مرغدار مقرون به صرفه نیست.

نبی‌پور هزینه راه اندازی یک واحد ۱۰۰هزار راسی مرغ تخمگذار با توجه به هزینه‌ها را بیش از ۸ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی گفت: صرف این هزینه در حالی است که به رغم اعلام نرخ مصوب ۱۴ هزار تومان برای خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغدار، فقط در ۵۰ درصد استان‌ها مرغداران تخم مرغ را با این قیمت می‌فروشند.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون به رغم رشد قیمت در مقاطعی از سال، متوسط قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران به ۱۲ هزار تومان نرسیده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *