اهم اخبار

اجرای الگوی کشت سالانه تا ۲٫۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی گفت: با اجرای الگوی کشت سالانه تا ۲٫۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سیدمجتبی خیام نکوئی در آیین رونمایی از الگوی کشت استان مرکزی با بیان اینکه شاید همه امنیت غذایی کشور مدیون فعالیت کشاورزان است، اظهار کرد: در تدوین الگوی کشت تشکل های ملی و بخش خصوصی مشارکت و حضور داشته اند و امکان حضور تشکل های بخش خصوصی ۳۱ استان کشور وجود نداشت.

وی با بیان اینکه امروز دوازدهمین استانی است که سند الگوی کشت استان مرکزی را رونمایی کرده افزود: اجرای طرح الگوی کشت، طرح دیکته شده به استان ها نیست و در ۱۱ استانی که الگوی کشت رونمایی شده، بعد از رونمایی، ابتکار و خلاقیت هایی از استان ها دیده شده که در سطح ملی تعمیم داده شده است، قطعا اگر نوآوری و خلاقیت در سطح استان در جهت اجرای الگوی کشت نیز صورت گیرد از آن در باقی استان ها نیز استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی تصریح کرد: امروز برنامه الگوی کشت و برنامه آموزش ترویجی در استان مرکزی رونمایی می شود. مردمی بودن، ویژگی دولت سیزدهم است و این مردمی بودن باید در طرح ها نیز ظهور پیدا کند. 

خیام نکوئی با بیان اینکه پیاده سازی نظام نوآوری مهمترین راهکار تحقق امنیت پایدار است گفت: در جمهوری اسلامی ۳ شعار داریم که اولین شعار آن استقلال است و استقلال سیاسی در گرو استقلال اقتصادی است. 

وی اضافه کرد: سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تن گندم در کشور تولید  شد و به مرز خودکفایی رسیدیم. چیزی که نظام از ما انتظار داد امنیت غذایی نیست بلکه اقتدار غذایی است. 

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: ۱۵ محصول اساسی داریم که ۷ تا ۸ محصول آن راهبردی و استراتژیک است و باید در مکان مناسب و شرایط اقلیمی و بازه زمانی مناسب در کشور تولید شود. 

خیام نکویی با اشاره به اینکه تولید غذایی کشور در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تن است، گفت: تولید غذای کشور از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۰۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است، بخشی از این افزایش تولید ناشی از افزایش سطح زیر کشت بود، بخش دیگر نیز ناشی از رسوخ فناوری و دانش در بخش کشاورزی است. 

وی بیان کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات بخش کشاورزی از مزرعه تا سفره ضایعات می شود و غذای ۲۵ میلیون نفر را در کشور به ضایعات تبدیل می کنیم که این شایسته یک کشور شیعی نیست. 

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی ۸۰ درصد است، بیان کرد: برای جبران کمبود ۲۰ درصد تولید در بخش کشاورزی سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. بیش از ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی است و الگوی نامناسبی برای مصرف در این حوزه داریم.

وی  با اشاره به اینکه دانش و فناوری روز باید به حوزه دانش بومی در بخش کشاورزی رسوخ پیدا کند، تاکید کرد: باید بهره‌وری بخش کشاورزی افزایش پیدا کند، تولید باید از طریق دانش افزایش پیدا کند، بر این اساس به‌ دنبال افزایش سطح زیر کشت نیستیم. 

خیام نکوئی گفت: با اجرای الگوی کشت سالانه تا ۲٫۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب‌بر مانند ارزن در دستور کار قرار دارد و اصلاح کشت سبزی و صیفی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با اجرای الگوی کشت ظرف دو سال آینده آمار واقعی از سطوح زیر کشت، میزان تولید و تمام داده های تاثیرگذار در بخش کشاورزی را بهینه کنیم، یعنی برنامه‌ریزی درست بوده است. چند رویکرد برای تدوین سند الگوی کشت در نظر گرفته شده است. طبق توافق با وزارت نیرو ۷۲ میلیارد مترمکعب آب در حال حاضر به بخش کشاورزی در کشور اختصاص پیدا کرده که باید ظرف چهار سال به ۶۰ میلیارد متر مکعب برسد، یعنی سالانه سه میلیارد متر مکعب آب باید در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم. 

وی ادامه داد: الگوی کشت برای ۱۳۳ محصول تدوین شده اما تمرکز ما بر ۱۵ محصول است که این محصولات 90 درصد سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده اند. ۱۴ محصول در استان مرکزی وجود دارد که ۹۶ درصد سطح زیر کشت استان را به خود اختصاص داده است. 

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: با اجرای الگوی کشت سهم استان ها را در امنیت غذایی افزایش می دهیم، سهم محصولات دیم در کشور ۵۲ درصد و آبی ۴۸ درصد است و در استان مرکزی این رقم ۵۶ درصد دیم و ۴۴ درصد ابی است.

خیام نکوئی ادامه داد: استان مرکزی رتبه های خوبی در حوزه کشاروزی دارد اما این ظرفیت در سایه صنعت گم شده است. این استان قابلیت افزایش ۶۰۰ هزارتن تولید محصولات کشاورزی در مدت ۳ سال آینده را دارد و می توان آن را به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش داد و سهم استان از تولید محصول کشاورزی را از۲٫۲  به ۲٫۶  افزایش داد.

وی افزود: ۳ روش برای الگوی کشت در نظر گرفته شده که در روش واقع بینانه تولیدات بخش کشاورزی از ۸۲ میلیون تن با اجرای الگوی کشت در سال نخست به ۹۱ میلیون تن افزایش می یابد. در روش بدبینانه تولید محصولات کشاورزی از ۸۲ میلیون تن در این مدت به ۸۵ میلیون تن افزایش می یابد و در روش خوشبینانه ۱۶ میلیون تن به تولیدات محصولات کشاورزی افزوده می شود. 

خیام نکوئی با بیان اینکه ایران ۹۵ درصد زعفران ذنیا را تولید می کند و تنها کشور تولید زرشک بدون دانه است گفت: گردش مالی زعفران در دنیا ۱۰ میلیارد دلار است که سهم کشور ما از این گردش مالی ۴۵۰ میلیون دلار است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *