اهم اخبار

احداث پایانه صادراتی انار مهمترین مطالبه باغداران ساوجی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه صنایع تبدیلی دانش بنیان و احداث پایانه صادراتی انار مهمترین مطالبه باغداران ساوجی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ حجت الاسلام محمد سبزی در نخستین جشنواره ملی تولید و صادرات انار که در مسجد جامع تاریخی ساوه برگزار شد، اظهار کرد: شناساندن ظرفیت های ساوه در حوزه صنعتی، کشاورزی، تاریخی و فرهنگی از اهداف برگزاری نخستین جشنواره ملی انار است و این ظرفیت وجود دارد که جشنواره های انار در سطح بین المللی نیز برگزار شود.

وی به ظرفیت های ساوه در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: مزیت کشاورزی ساوه موجب شده تا افزون بر ۷۰ نوع محصول زراعی و باغی در این شهرستان تولید شود.

وی به وجود ۳۸۱ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان اشاره کرد و افزود: بزرگترین شهرک گلخانه ای بخش خصوصی کشور در منطقه آوه شهرستان ساوه واقع است. پرورش دو میلیون قطعه طیور و نیز فعالیت در حوزه آبزیان از ظرفیت های ساوه است.

این نماینده مردم در خانه ملت به ظرفیت ساوه در حوزه گردشگری و تاریخی اشاره کرد و گفت: بقعه اشموئیل نبی علیه السلام که  مقبره وی افزون بر ۲۰۰ سال قدمت دارد از این ظرفیت هاست و رهبر معظم انقلاب در سفر به ساوه این بقعه متبرکه را زیارت کردند.

وی به مسجد هزار ساله تاریخی جامع ساوه به عنوان شاهکار معماری اصیل ایرانی اشاره کرد و افزود: وجود ۴۳۰ اثر تاریخی و ۷۲ بقعه از ظرفیت های تاریخی ساوه است. همچنین حسین بن روح نوبختی سومین نایب امام زمان عج) از افتخارات آوه شهرستان ساوه است. سلمان ساوجی، علامه عسکری، سردار شهید چمران و مشاهیر و مفاخر دیگر از افتخارات این خطه از دیار اسلامی هستند.

حجت‌الاسلام سبزی در ادامه با اشاره به اینکه ساوه خاستگاه انار جهان است و کیفیت آن زبانزد خاص و عام است، افزود: در جشنواره ملی انار ساوه قرار است آخرین دستاوردهای محققین در حوزه انار عنوان شود و باغداران با آخرین یافته های علمی از زبان اساتید دانشگاه و کارشناسان آشنا شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه خواستار ایجاد پایانه صادراتی انار در ساوه شد و افزود: ایجاد پایانه صادراتی انار و توسعه صنایع تبدیلی دانش بنیان مهمترین مطالبه باغداران ساوجی است.

وی گفت: با ایجاد صنایع تبدیلی می توان حتی از هسته انار روغن تولید کرد که در صنایع دارویی و آرایشی استفاده شده و کاربرد دارد.

وی بیان کرد: تشکیل صندوق ملی محصول انار برای کمک به باغداران و کمک به بالا بردن بهره وری باغات یا تجهیز آنها به سیستم نوین آبیاری یک نیاز و ضرورت است.

وی به قابلیت صادراتی انار ساوه اشاره کرد و افزود: به دلیل برخی مشکلات موجود، سهم صادرات انار ساوه کاهش یافته در حالی که باید شرایطی فراهم کرد که سهم صادرات افزایش یابد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *