اهم اخبار

ساماندهی قیمت های بازار و حمایت از مصرف کنندگان سیاست اتحادیه دامداران ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران کشور ضمن اشاره به ساماندهی قیمت های بازار و حمایت مصرف کنندگان به عنوان سیاست اتحادیه دامداران ایران اظهار کرد: این سیاست ها برای محصولات مختلف متفاوت خواهد بود، برای تامین محصولات و نیازهای اساسی مردم باید به گونه ای عمل کرد تا قیمت نهایی محصولات کنترل و امکان برخورداری برای تمام اقشار جامعه به خصوص اقشار کم درآمد فراهم گردد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی؛ مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران کشور گفت: کدام سیاست؟ تقویت توان تولید یا قیمت مناسب نهاده یا افزایش قیمت محصول در بازار برای حمایت از تولید.

وی با بیان این مطلب که دولت ها در شرایط تورمی برای حمایت از تولید و مصرف کنندگان دو راهکار اصلی دارند افزود: از جمله این راهکارها می توان به افزایش مداوم قیمت محصولات متناسب با رشد تورم و حمایت بی دریغ از تولید برای کنترل قیمت محصولات اشاره کرد.

عالی در ادامه تصریح کرد: این سیاست ها برای محصولات مختلف متفاوت خواهد بود، برای تامین محصولات و نیازهای اساسی مردم باید به گونه ای عمل کرد تا قیمت نهایی محصولات کنترل و امکان برخورداری برای تمام اقشار جامعه به خصوص اقشار کم درآمد فراهم گردد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران کشور ضمن اشاره به اهمیت اجرای این سیاست ها خاطرنشان کرد: اهمیت اجرای این سیاست ها زمانی مشخص خواهد شد که موضوع شیر و محصولات لبنی مطرح می شود، در ایران سرانه مصرف شیر و لبنیات کمتر از متوسط دنیا بوده و در این شرایط کشور بیشتر از هر زمان دیگری برای ارتقاء سطح ایمنی و سلامت مردم به محصولات لبنی نیاز دارد.

وی با بیان این مطلب که اگر چه می توان سیاست افزایش ۵ درصدی قیمت خودرو را برای تولیدکنندگان تعیین کرد اظهار کرد: برای افزایش قیمت محصولات اساسی باید محتاطانه عمل نمود، در مقابل سیاست حمایت از تولید با کاهش قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان موثرترین و مناسبترین سیاست در کشوری مانند ایران محسوب می شود.

مجتبی عالی همچنین به قیمت تمام شده شیر اشاره و عنوان کرد: قیمت تمام شده شیر تولید شده از سوی اتحادیه دامداران کشور روز به روز در حال افزایش است و این مهم زمانی به صورت جدی مشاهده خواهد شد که مسائلی مانند دستیابی به نهاده های دامی دچار سوء مدیریت و فقدان عدالت می شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران کشور به خشکسالی های سال های اخیر اشاره و بیان کرد: با توجه به میزان خشکسالی در سال های اخیر و کمبود و افزایش قیمت علوفه تولیدی در داخل کشور، اختصاص ارز دولتی تنها به بخش کنسانتره دامی و عدم حمایت های لازم از کشاورزان و دامداران، افزایش قیمت علوفه امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو شیر خام تولید شده در کشور با نهاده های دولتی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که با احتساب ۱۵ درصد سود دامداران این میزان به ۸ هزار ۵۱۰ تومان افزایش می یابد، همچنین قیمت تمام شده شیر خام با نهاده آزاد نیز ۸ هزار ۷۰۰ تومان است که با احتساب ۱۵ درصد سود این مبلغ به ۱۰ هزار ۵ تومان ارتقاء می یابد که این قیمت ها کمتر از قیمت تولید با نهاده های دولتی بوده و این به معنی زیان دامدار و خروج تدریجی سرمایه گذاران از این بخش خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین به افزایش قیمت محصولات لبنی در کوتاه مدت اشاره و اذعان کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی در کوتاه مدت ممکن است منجر به بهبود وضعیت دامداران بویژه صنایع لبنی شود اما این اقدام چیزی جز کاهش مصرف مردم ودشواری زندگی هم وطنان را به دنبال نخواهد داشت، افزایش قیمت بدون مطالعه و کارشناسی نه تنها موجبات افزایش تورم در سبد مصرفی خاتوارها را به دنبال دارد بلکه در نهایت منجر به فزایش قیمت سایر نیازهای دامداران و صنایع لبنی خواهد شد که این چرخه می تواند دایمی و فزاینده باشد.

عالی در ادامه اظهار کرد: چرخه دایمی و فزاینده در اقتصاد کشورهایی مانند آمریکای لاتین و اروپای شرقی شرایط بسیار ناگواری را برای این کشورها در بر داشته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران کشور همچنین یادآور شد: راهکارهای اساسی حمایت از تولید یا کاهش قیمت تمام شده برای دامداران و در نهایت کاهش قیمت محصولات لبنی در بر خواهد داشت، این راهکار در صنعت دامپروری سبک و سنگین اجتناب ناپذیر بوده و در صورت عدم توجه و حمایت در ورطه نابودی قرار خواهد گرفت که از نشانه های آن می توان به کشتار دام مولد اشاره کرد که در هیچ کشوری امری منطقی و اقتصادی به شمار نمی رود.

عالی گفت: در سال حمایت از تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها باید با حمایت از تولید از حقوق مصرف کنندگان حمایت کرد، بنابراین به طور مشخص سیاست های تولید از سوی اتحادیه دامداران ایران برای ساماندهی قیمت های بازار و حمایت مصرف کنندگان پیشنهاد می شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران کشور گقت: از جمله این سیاست ها می توان به اختصاص منابع مناسب یارانه ای مناسب برای تامین نهاده ها، اصلاح فرآیند دسترسی دامداران به نهاده های دامی و تمرکز این امر در اتحادیه دامداران و اشراف هر یک از فعالان بخش دامی کشور به ظرفیت های تولید و اطلاعات این بخش و اعمال معافیت های مناسب برای دامداران فعالی که به تشخیص اتحادیه ها تمام سیاست های قیمت گذاری و توزیع را رعایت کرده اند اشاره کرد.

عالی در خاتمه واگذاری هر نوع سیاست قیمت گذاری به کمیته متشکل ار کارشناسان تغذیه دام و مدیریت دامپروری به انتخاب وزارت جهاد کشاورزی، کارشناس اقتصادی در زمینه نهاده های دامی نمایندگان دامداران به انتخاب اتحادیه های فعال، کارشناسان اقتصادی به انتخاب سازمان حمایت از مصرف کننده یا سازمان تعزیرات و کارشناسان حوزه مبادلات ارزی به انتخاب بانک مرکزی را از دیگر سیاست های پیشنهادی برشمرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *