اهم اخبار

سیب‌زمینی بنفش برای اولین بار در کرمانشاه کشت شد

بدون دیدگاه

یکی از دانشجویان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه برای اولین بار در استان اقدام به کشت سیب‌زمینی بنفش که دوره رشد کوتاهتری نسبت به سایر ارقام دارد، در زمین‌های کشاورزی خود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، صبح یکی از روزهای مرداد برای بازدید از مزرعه یوسف شفیعی دانشجوی مهندسی کشاورزی ترویج و توسعه روستایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه رفتم تا از نزدیک در جریان فعالیت‌های وی در زمینه کشت سیب‌زمینی بنفش قرار بگیرم.

زمانی که به مزرعه وی رسیدم کارگران در حال برداشت محصول بودند، به داخل مزرعه رفتم و با کنجکاوی به سیب زمینی هایی که از خاک بیرون آورده شده بودند نگاه کردم، در نگاه نخست می توانستی از رنگ پوست آن به راحتی تفاوت آن را با سیب زمینی معمولی متوجه شد.

پوست بنفش و ریشه‌های بنفش رنگ آن که از دل خاک بیرون زده بود بسیار زیبا و جالب توجه بود؛ یکی از سیب زمینی ها را برداشت و با چاقو به دو نیم کردم و در نهایت شگفتی داخل سیب زمینی را که بنفش رنگ بود را برای نخستین بار مشاهده کردم.

این دانشجوی خلاق در سال زراعی جاری حدود یک هزار و ۲۰۰ مترمربع از اراضی دانشکده منابع طبیعی را که بصورت مشارکتی در اختیار وی گذاشته شده است به کشت این محصول اختصاص داده و موفق شده است حدود چهار تن سیب زمینی بنفش از آن برداشت کند.

این نوع سیب زمینی دوره رشد کوتاهتری نسبت به سایر ارقام سیب زمینی کشت شده در منطقه داشته و میزان مصرف آب کمتر و قیمت بیشتری هم در بازار دارد و با افزایش ذائقه مردم برای مصرف این نوع محصول در آینده شاهد افزایش کشت آن خواهیم بود.

سیب زمینی بنفش یکی از هزاران گونه سیب زمینی است که به تازگی بخاطر خواص و رنگ جذاب محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مهمترین خواص آن می‌توان به خاصیت ضد سرطان بودن و ضد دیابت بودن آن اشاره کرد.

این نوع سیب زمینی همچنین دارای بازار صادراتی بسیار خوبی به ویژه در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس است که موجب شده این نوع محصول به ویژه اگر به صورت ارگانیک عمل آمده باشد مشتریان خوبی پیدا کند.

اندازه این سیب زمینی متوسط بوده و برای کشت و مصرف خوراکی مناسب است، یادآور شد: این نوع سیب زمینی را می‌توان به صورت سرخ شده، پخته و پوره مصرف کرد که ۲ تا سه برابر بیشتر از دیگر انواع سیب زمینی آنتی اکسیدان دارد.

خاصیت سیب زمینی بنفش در کاهش ابتلا به سرطان

این نوع سیب زمینی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد یعنی برخی از ترکیبات سیب زمینی از جمله انتی اکسیدان های ممکن جلوگیری یا مبارزه با سرطان از جمله روده بزرگ کمک می کند ضمن آنکه پلی فنول ها سیب زمینی بنفش انقدر زیاد است که مانند یک انتی اکسیدان عمل می کند و رادیکال ازاد شده در بدن را که باعث سرطان می شود را خنثی می کنند.

سیب زمینی بنفش برای مبتلایان به دیابت مناسب است

این سیب زمینی شاخص گلیسمی پایین تری نسبت به سیب زمینی معمولی دارد، شاخص گلیسمی سیب زمینی بنفش حدود ۷۷ است و درحالی که شاخص گلیسمی سیب زمینی معمولی ۸۸ و شاخص گلیسمی سیب سفید ۹۳ است، انواع سیب زمینی ها به دلیل کربوهیدارت بر سطح قند خون تاثیر می گذارد و سیب زمینی بنفش به دلیل ترکیبات گیاهی پلی فنول زیادی در خود کمتر از سیب زمینی های دیگر اثرات منفی دارد و این ترکیبات زیاد گیاهی در سیب زمینی بنفش با کاهش جذب نشاسته در روده تاثیر کمتری بر روی میزان قدن خون دارد.

سیب‌زمینی بنفش محبوب ورزشکاران

این نوع سیب زمینی دارای مقدادیر بالایی فیبر است که می تواند باعث افزایش سطح انرژی به مدت طولانی برای ورزشکاران باشد.

چگونگی رشد سیب زمینی بنفش در مزارع کرمانشاه

کشت سیب زمینی بنفش استان کرمانشاه به ۲ صورت کشت بهاره اسفند فروردین ماه کشت پاییزه خرداد اوایل تیرماه صورت می گیرد که مدت رشد این سیب زمینی از موقع کشت تا برداشت معمولا ۱۱۰ روز است.

سیب‌زمینی بنفش برای اولین بار در کرمانشاه کشت شد + عکس و فیلم

بعد از کشت، سیب زمینی جوانه زنی را در خاک شروع می کند و بعد از ۲۵ تا ۳۰ جوانه از خاک بیرون می اید و بعد از ۶۰ تا ۷۰ روز بعد از کشت سیب زمینی شروع گلدهی و غده زایی می کند و در یک ماه آخر غده زایی متوقف می شود؛ ۲ ماه تمام فعالیت های گیاه به درشت کردن غده های سیب زمینی اختصاص داده می شود.

مواد ضداکسیده سیب زمینی بنفش

میزان مواد ضداکسیده شده که در این سیب زمینی وجود دارد با انار و توت برابری می کند و کاملاً مغذی بوده و دارای خواص ضد سرطانی است؛ این محصول رنگ و طعم متفاوتی ندارد اما بدلیل وجود آنتوسیانین‌ها به هضم غذا کمک کرده و دارای خواص ضدالتهابی نیز هست.

سیب زمینی بنفش طبق تحقیقات انجام شده می‌تواند کمک زیادی به کنترل فشارخون کند به طوری که در یک مطالعه تحقیقاتی تعدادی از بزرگسالان مبتلا به فشارخون به مدت چند هفته وادار به مصرف ۲۵۰ میلی لیتر آب سیب زمینی بنفش کردند که فشارخون سیستولیک این افراد در پایان دوره آزمایش بطور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

سیب‌زمینی بنفش برای اولین بار در کرمانشاه کشت شد + عکس و فیلم

یکی از مزایای استفاده از سیب زمینی بنفش این است که تاثیر مثبتی بر روی فعالیت مغز دارد و محققان دریافته‌اند که آنتوسیانین‌های آن سبب کاهش التهابی می‌شود که بر روی عملکرد شناختی مغز تاثیر دارد و از طرفی عصاره سیب زمینی شیرین بنفش، توان بالقوه‌ای برای تقویت عملکرد حافظه داشته و روی مغز تاثیر دارد.

بر اساس این گزارش؛ سالانه حدود سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه به زیر کشت سیب زمینی می رود که متوسط برداشت آن از هر هکتار حدود ۷۰ تن است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن معادل چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور شامل انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی،۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *