اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی‌ خبر داد:برنامه ریزی برای عرضه ۴٠ هزارتن گوشت سفید و قرمز در ماه رمضان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای عرضه ۴۰ هزار تن گوشت سفید و قرمز در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن رکنی»  در حاشیه همایش راه حل های جامع در مدیریت جوجه کشی که در محل هتل المپیک برگزار شد افزود: با توجه به حجم تولیدات گوشت قرمز و سفید توسط بخش خصوصی به نظر می‌رسد تمام نیاز بازار ماه رمضان تامین شود.
وی اظهارداشت: دغدغه‌ای برای تأمین پروتئین ماه مبارک رمضان نداریم ۳۷ هزارتن گوشت مرغ و سه هزارتن گوشت قرمز در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار دارد تا در صورت کمبود و کشش بازار عرضه شود.

** تلاش می کنیم چرخه واردات را به صادرات تبدیل کنیم
تا سه سال پیش کشور وارد کننده بودیم به طوری که در سال ٩٢ و ابتدای فعالیت دولت یازدهم برنامه واردات نزدیک به ۵٠ هزارتن را داشتیم و با مقاومت، نزدیک ١٩ هزارتن واردات انجام شد.
وی اظهارداشت: از همان زمان تلاش کردیم با وجود پتانسیل های موجود چرخه واردات را به صادرات تبدیل کنیم ، اما برای حضور در بازارهای صادراتی علاوه بر رقابت قیمتی قوانین مناسب برای صادرات، بسته بندی مناسب و کیفیت کشتاری مخاطبین داشته باشیم .
وی افزود: سایز مرغ تجارت جهانی بین ١١٠٠ تا ١٣٠٠ کیلوگرم است ما با کشورهای همسایه مواجه ایم زیرا افغانستان علاقمند به دریافت مرغ با وزن یک کیلوگرم و عراق یک کیلو و ٢٠٠ گرم تا یک کیلو و ۶٠٠ گرم را درخواست دارد.
وی ادامه داد: با وجود این که درخواست صادرات وجود داشت اما تولید مرغ سایز ما در این اندازه با محدودیت مواجه بود.
عمده مشکل صادرات مرغ ایران را سایز مرغ عنوان کرد و گفت: هر کشور واردکننده سایز مرغ خاصی را مدنظر دارد که در این خصوص ما با محدودیت مواجه ایم.
به گفته وی؛ اکنون وزن مرغ‌های تولیدی ما بیش از دو کیلوگرم است.
وی درباره خط دو تولید کشتارگاه افزود: در خط دو امحاء و احشاء مرغ به طور کامل و به صورت مکانیزه تخلیه می‌شود که اغلب کشتارگاه‌ها به این سیستم مجهز نیستند همچنین برخی کشورها مرغ بسته‌بندی شده از ما می‌خواهند که در کشتارگاه‌های مرزی به تجهیزات در این زمینه مجهز نیستیم و کشتارگاه‌های محدودی این کار را انجام می‌دهند.
این مقام مسئول اضافه کرد: ما با اختصاص اعتباراتی در حال کمک به کشتارگاه‌ها برای تجهیز این سیستم‌ها هستیم.
وی درباره تاخیر اجرای طرح کاهش وزن مرغ در کشور گفت: اجرای طرح کاهش وزن مرغ در استان‌های مختلف دارای واکنش های متفاوت بود به طور مثال در استان‌های گرم همچون هرمزگان، بوشهر و خوزستان استقبال خوبی شد اما در استان‌های دیگر به غیر از استان تهران طرح کاهش وزن مرغ شروع شده است.
وی ادامه داد: در تهران نیز مراکز عرضه دولتی از جمله شهرداری خود را مکلف کرده‌اند که به تدریج مرغ با وزن سایز به بازار عرضه کنند.

** صادرات ۸۵۰ هزارتنی لبنیات طی سال گذشته
این مقام مسئول با اشاره به اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومانی مشوق صادراتی لبنیات طی سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته صادرات لبنیات به ۸۵۰ هزار تن رسید درحالی که در سال ۹۴ حجم وزنی صادرات لبنیات ۶۰۰ هزارتن بوده است.
وی اضافه کرد: درهای بازار بزرگ روسیه به روی محصولات لبنی ما باز شده و تاکنون حجم زیادی لبنیات صادر کرده‌ایم.

** کاهش ۷۰ درصدی خوراک دام و طیور عامل پیشگیری از افزایش قیمت مرغ
رکنی یکی از علل نوسان قیمت مرغ را در کشور قیمت نهاده‌های دامی و طیور دانست و افزود: البته در سال ۹۵ کمترین نوسان را در قیمت گوشت مرغ داشته‌ایم تا حدی که در اسفندماه نیازی به استفاده از مرغ خایر نبود.
وی با بیان این که ۷۰ درصد قیمت تمام شده مرغ را خوراک دام و طیور تشکیل می‌دهد اضافه کرد: در سال ۹۲ قیمت ذرت ۹۵۰ تومان بود که دولت یازدهم شرایطی را فراهم کرد تا امروز کمتر از ۸۰۰ تومان معامله شود.
به گفته وی، در گذشته واردات نهاده دست یک تا دو شرکت بود اما اکنون شرایط واردات به نفع تولید کنندگان داخلی تغییر کرده است.

** کاهش ۱۵ درصدی قیمت جوجه یک روزه
معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص دلایل افزایش جوجه یک روزه گفت: با توجه به ظرفیت زیادی که در واحدهای مرغ گوشتی وجود دارد، تقاضا برای جوجه‌ریزی یک روزه نیز افزایش یافته است.
وی اظهارداشت: از آنجایی که قیمت جوجه یک روزه مشمول قیمت‌گذاری نمی شود و تعیین کننده نرخ آن عرضه و تقاضا است به همین منظور انجمن جوجه یک روزه و اتحادیه گوشتی بر سر قیمت ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ ریال به توافق رسیده ‌اند و قیمت جوجه یک روزه ۱۵ درصد کاهش یافته است.

** صادرات دام زنده کماکان متوقف است
وی با اشاره به توقف رسمی صادرات دام زنده تصریح کرد: متأسفانه با هر اتفاقی روند صادرات متوقف می‌شود در صورتی که باید به دنبال مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی باشیم این بدان معناست که با توجه به وسعت کشورمان باید از یک سو کالا را وارد و از سوی دیگر صادر کنیم و توقف صادرات به نفع کشور نیست.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *