اهم اخبار

واردات اندام های تکثیری گیاهان نیاز به اخذ مجوز ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که از این پس واردات اندام­های تکثیری گیاهان نیاز به اخذ مجوز ندارد.

به گفته سازمان توسعه تجارت ایران، «علی علی آبادی» مدیر دفتر مقررات صادرات و واردات روز دوشنبه گفت: با توجه به اعلام وزارت جهادکشاورزی، روند اخذ مجوز برای واردات بذر سبزی و صیفی و برخی از گیاهان زراعی متوقف و همچنین نیاز به اخذ مجوز جهت واردات اندام‌های تکثیری لغو شد.
وی اظهار داشت: این اندام‌های تکثیری همچون ارقام درختان میوه (نهال، پایه، پیوندک)، بذر پایه درختان میوه، گیاهان درون شیشه­ای و اندام­های تکثیری گیاهان زینتی (پیاز، غده و کوروم، قلمه، نشاء، اسپان و بذر) با رعایت ضوابط فنی و شرایط قرنطینه­ای اعلام شده از سوی سازمان حفظ نباتات مجاز بوده است و نیازی به اخذ مجوز ندارد.
به گفته «علی اکبر مهرفرد» قائم مقام وزیرجهادکشاورزی در امور بازرگانی، این کار با هدف تسهیل در تجارت و کسب و کار فعالان بخش کشاورزی و در چارچوب قانون اصلاح مواد (۱)،(۶) و (۷) سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی انجام شده است.
بر این اساس واردات انواع نهال (ارقام و پایه های تجاری) با رعایت ضوابط فنی و شرایط قرنطینه ای اعلام شده توسط سازمان حفظ نباتات و همچنین مطابق با فهرست ارقام ثبت شده از سوی موسسه تحقیقات ثبت گواهی بذر و نهال مجاز است.
وزارت جهادکشاورزی از سال ۹۳ در قالب سیاست های رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار دولت و زدودن مقررات دست و پا گیر، سهولت و روان سازی در کسب و کار بخش خصوصی به عنوان دستگاه پیشرو اقدام به حذف مجوزهای غیر ضروری کرده که حاصل آن کاهش مجوزهای کسب و کار در زیر بخش های کشاورزی از ۴۴۴ مورد به ۹۶ مورد بود.
دولت عملکرد این وزارتخانه در حذف مجوزهای غیر ضروری را مثبت ارزیابی کرده و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در فروردین ماه امسال در نشست سراسری نمایندگان خود از وزارت جهادکشاورزی برای این موفقیت تجلیل کرد.
سالیانه ۶۰ میلیون اصله نهال گواهی شده استاندارد در کشور تولید می شود و در واقع نهال مهمترین نهاده تولید در بخش باغبانی و سرمایه عمده باغدار است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *