اهم اخبار

از خوشه های طلایی گندم تا تولید ماکارونی در البرز/ صادرات به ۸۰ کشور جهان از کوچک‌ترین استان کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اشتغالزایی با تولید ماکارونی در شرایط اقتصادی دشوار، استان البرز را به سرآمد تولیدکنندگان این محصول در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مزرعه ای چون پارچه‌ طلایی به روی زمین کشیده شده است و خوشه‌های گندمش در امواج باد رقص کنان به این طرف و آن طرف می‌رود. جاده خاکی روستا، مزارع گندم را به هم وصل می‌کند و خورشید تابستان داغ‌ تر از همیشه برفراز دشت می‌تابد، دشتی که اکنون خوشه‌های گندم و مزارع کشاورزی را در دل خود جای داده است.کشاورزان و کارگران هر روزه، مسیر خاکی روستا را تا مزارع البرز می‌پیمایند و برای برداشت گندم به درون گندم زار پا می‌گذارند.

صدای خس خس برداشت گندم در فضا طنین انداز است و خوشه‌ها تا نزدیکی شانه کشاورزان و کارگران بالا آمده اند و بازوان پرورش دهندگان خود را نوازش می‌کنند.فصل برداشت گندم ها، زمان به بار نشستن زحمات کشاورزانی است که یک سال تمام برای فرا رسیدن چنین روزی به انتظار نشسته اند.

دست نوازشگر کشاورز البرزی بر سر دشت

گندم تولیدی در مزارع برای ذخیره به سیلو برده می‌شود و در موارد مختلفی از جمله آرد مصرفی نانوایی‌ها و تولید ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صادقی یکی از کشاورزان البرزی می‌گوید: بیشتر اراضی استان البرز به کشت گندم اختصاص دارد زیرا آب و هوای این منطقه برای تولید گندم بسیار مناسب است.

او می افزاید: یک هکتار زمین کشاورزی زیر کشت گندم دارم و با فرا رسیدن فصل درو، خوشه های گندم را به مراکز خرید و سیلوهای ذخیره گندم می برم.

زارع دار یکی دیگر از کشاورزان البرزی می‌گوید: مرغوبیت خاک و آب در استان البرز از جمله عوامل موفقیت کشاورزان در تولید گندم بوده است و غالب گندم تولید شده برای تهیه ماکارونی در سیلو‌ها انبار می‌شود.

خوشه‌های گندمی که با رونق تولید خروار شده اند

 

البرز، پرچم دار تولید گندم

محمد تاج الدینی، معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز می گوید: گندم یک محصول استراتژیک است و ما برنامه های زیادی برای ارتقاء این محصول هم از نظر کمی و هم از نظر کیفیتی داریم یعنی باید هم عملکرد در هکتار را تقویت کنیم و هم کیفیت محصول را افزایش دهیم.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز افزود: سالانه حدود ۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی به گشت گندم پاییزه اختصاص داده می شود، همچنین سالانه حدود ۷تن و ۹ نوع بذر گندم را بین کشاورزان استان توزیع می کنیم.

تاج الدینی می گوید: به طور معمول حدود ۴۵هزار تن تا ۵۰هزار تن تولید گندم در سال داریم، همچنین کشاورزان البرزی به دوحالت می توانند محصولات‌شان را به فروش برسانند؛ یکی از طریق فروش به مراکز دولتی مثل اداره غله و دیگری فروشی توافقی بین کشاورزان و صاحبان کارخانه ها است.

استان البرز در جایگاه دوم کشوری در تولید گندم قرار دارد و به قطب تولید ماکارونی در کشور تبدیل شده است؛ با این حال از استان‌های دیگر کشور، میزان زیادی گندم به سیلو‌های البرز آورده و ذخیره می‌شود.

خوشه‌های گندمی که با رونق تولید خروار شده اند

 

سیلوهایی که از طلا پر می شوند

کشور ایران از لحاظ تامین گندم خودکفاست اما ماندن در این جایگاه، بستگی به تجهیزات ذخیره سازی گندم دارد، در نتیجه با توجه به رشد تصاعدی جمعیت، تولید و ذخیره سازی گندم، یک امر مهم و حیاتی به حساب می آید.

سیلو، انباری برای نگهداری مواد خوراکی مورد استفاده دام و انسان می باشد، وجود سیلوهایی با ظرفیت بالا باعث می شود که گندم مناطق مختلف در یک جا انبار و در صورت نیاز جهت مصرف، دوباره بازگردانده می شوند.

استان البرز به خاطر تولید انبوه ماکارونی در کشور نیازمند سیلوهای متعددی است، به همین خاطر سیلوهای موجود در استان برای ذخیره سازی گندم کشاورزان البرزی و گندم وارداتی از سایر استان ها طراحی شده اند.

قرشی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان البرز می گوید: کارمندان اداره کل غله و خدمات بازرگانی البرز در جهت تسهیل در دریافت محصولات کشاورزان البرزی در پنج مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا  مستقر شده اند،

او می افزاید: تا تیرماه ۱۴۰۰ ، حدود ۱۰ هزار تن گندم و ۵۷۳ تن دانه روغنی کلزا را در پنج مرکز خرید از کشاورزان البرزی خریداری کرده ایم.

خوشه‌های گندمی که با رونق تولید خروار شده اند

از کشت گندم تا تولید رنگ به رنگ انواع ماکارونی

شهبازی، استاندار البرز می‌گوید: بزرگترین پالایشگاه غلات کشور در استان البرز مستقر شده است که از دانش روز و فناوری‌های نو بهره می‌برد.

او می‌افزاید: ظرفیتی همچون پالایشگاه بزرگ غلات در البرز، می‌تواند در سطح دنیا بی‌نظیر باشد، پالایشگاه غلات البرز محصولات استراتژیکی را تولید و علاوه بر تامین نیاز داخل، به چندین کشور دنیا نیز صادرات دارد، همچنین این پالایشگاه می‌تواند برای بیش از پنج هزار نفر اشتغال ایجاد کند.

استان البرز اکنون سرآمد تولید ماکارونی در کشور است و کارخانه‌ تولید ماکارونی ساوجبلاغ به عنوان تنها نماینده تولید ماکارونی در استان علاوه بر بی نیاز کردن کشور از واردات با افزایش تولید داخلی، چرخه رونق تولید و اشتغالزایی را به گردش درآورده و فرصت‌های کاری زیادی را برای جوانان البرزی ایجاد کرده است.

خوشه‌های گندمی که با رونق تولید خروار شده اند

طعم ماکارونی البرز آن سوی مرزها را در می نوردد

نبی الله نوری نسب، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی البرز می‌گوید: حدود ۸۰ درصد ماکارونی کشور در استان البرز تولید می‌شود و واحد‌های صنعتی استان که در زمینه تولید ماکارونی فعالیت دارند از دستگاه‌های مدرن، پیشرفته و به روز دنیا بهره‌مند هستند.

او می‌افزاید: فعالان صنعت ماکارانی در البرز توان صادرات محصولات خود به تمامی نقاط دنیا را دارند و در حال حاضر با توجه به وجود تحریم‌ها و ممنوعیت‌های موجود، تولیدکنندگان ماکارونی در ایران بیشتر صادرات خود را به کشور‌های همسایه از جمله افغانستان و عراق و همچنین چند کشور آفریقایی انجام می‌دهند.

۸۰ درصد صادرات ماکارونی کشور از استان البرز صورت می‌گیرد و بیش از ۸۰ درصد تولید صنعت ماکارونی کشور و پاستا توسط استان البرز انجام می‌شود.همچنین تولیدات ماکارونی البرز یک برند در غرب آسیا به حساب می‌آید.

خوشه‌های گندمی که با رونق تولید خروار شده اند

از کارآفرینی تا درنوردیدن مرزهای بین المللی

پرورش گندم در مزارع، حمل و نقل تا ذخیره سازی در سیلو ها و تولید ماکارونی از گندم آرد شده از جمله مراحلی در کشاورزی و صنعت هستند که علاوه بر بی نیازی کشور از واردات و افزایش رونق تولید باعث ایجاد مشاغل زیادی برای جوانان می شود.

از کارگران تا کشاورزانی که با زحمت زیاد خوشه های گندم را پرورش داده و درو می کنند تا راننده ای که خوشه های طلایی گندم را برای ذخیره سازی به سیلو ها می برند و افرادی که در سیلوهای ذخیره غلات و کارخانه تولید ماکارونی کار می کنند، همه و همه خدمتی را به جامعه خود ارائه می دهند.

گندم نمادی از برکت الهی است که توانسته با اشتغالزایی برای هزاران نفر گره ای از مشکلات جامعه مدنی امروز را باز کند، تولید و صادرات ماکارونی از البرز نیز مرزهای بین المللی را درنوردیده و به عنوان برندی در غرب آسیا شناخته شده است.

یکی از تولیدکنندگان البرزی که امروز در صنعت ماکارونی کشور حرفی برای گفتن دارد می گوید:از کودکی زندگی سختی داشتم اما همیشه روی پای خود ایستادم .

او می گوید: از همان دوران کودکی از کار کردن خسته نبودم و انواع شغل های دوران کودکی از جمله دستفروشی را تجربه کرده ام اما امروز با تمام قدرت ایستاده ام تا قوت داخلی را به دنیا معرفی کنم.

تولیدکننده البرزی می گوید:عزم ها جزم شد و دست به کارآفرینی زدیم و یک شرکت کوچک امروز به مجموعه بزرگ تولید ماکارونی در کشور تبدیل شد و حالا حرفی برای گفتن داریم.

او می گوید: تمام محصولات این شرکت توسط  ماشین آلات روز دنیا تولید و بسته بندی می‌شود و اگر بسته‌های تولیدی در وزن و نوع بسته بندی مشکل داشته باشد بدون دخالت دست از گردونه سیستم خارج می‌شود.

او می افزاید: ما با وجود شرایط سخت تحریم با تمام توان سعی داریم به تعهد خودمان بدون هیچ کاستی عمل نماییم و همچنان سفارش‌های زیادی برای آن سوی مرزها داریم و صادرات این مجموعه متوقف نشده است.

خوشه‌های گندمی که با رونق تولید خروار شده اند

 صادراتی غیرنفتی و ارزشمند

از مزرعه  خوشه های گندم طلا می روید و رهاورد آن می شود نان و ماکارونی و آرد، ارمغان همه این ها صادرات غیرنفتی ارزشمندی است که از دل همان مزرعه می روید.

 صنعت ماکارونی امروز به عنوان یک صادرات غیر نفتی ارزشمند در کشور به حساب  می آید که ارزآوری زیادی برای ایران به ارمغان آورده است. 

 ایران پتانسیل بسیار خوبی برای تولید ماکارونی دارد  و نه تنها در غرب آسیا بلکه می تواند به عنوان یک برند جهانی در سراسر دنیا شناخته شود و از تولید ماکارونی سودی کلان در بازار اقتصادی بین المللی به دست آورد.

صادرات، یک موضوع بسیار مهم در تولید ماکارونی است. اگر شما یک کارخانه داشته باشید می ­توانید دست به صادرات بزنید.

محصولات ماکارونی به خاطر افزایش تقاضا در سال های اخیر یکی از بهترین محصولات دربازار برای خرید و فروش هستند و این فرصت مناسبی است که به سود دهی بالایی دراین شرایط دست پیدا کنیم.

در صادرات عمده مواد غذایی به خصوص ماکارونی باید قیمت­های شما مناسب باشد تا تجار کشور­های همسایه را جذب کند. بعد از آن شما می توانید روی سود سالانه صادرات هم حساب باز کنید، سودی که می ­تواند حتی تا پنجاه درصد هم برسد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *