اهم اخبار

خسروتاج :هنوز با صادرات قبل از تحریم فاصله داریم/ بازارها باید متنوع شوند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر تاثیر تحریم‌های صورت گرفته در وضعیت صادرات ایران، گفت: هنوز تا رسیدن به سقف قبل تحریم فاصله وجود دارد.

مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از فضای تحریم بازارهای ایران متنوع بود، اما در دوران تحریم یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها بحث محدود شدن بازارهای صادراتی هدف ما محسوب می‌شود، چرا که در این دوران بازار اروپا و کشورهای اروپایی به طور کامل حذف شد و برخی از کشورهای آسیایی نیز در برقراری مراودات تجاری با ما دچار تردید شدند، بر همین اساس در مدت ۱۲ تا ۱۳ سال تحریم‌ها بازارهای هدف ما به شدت کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حال از سال گذشته کمی وضعیت بهتر شده و برخی بازارهای جدید در اروپا و آسیا فعال شده‌اند و در شرایطی که در گذشته سهم ما از بازارهای اروپا بسیار ناچیز بود در یک سال گذشته رشد بسیار خوبی در این حوزه حاصل شده است، اما باید توجه داشت که هنوز تا رسیدن به سقف قبل از تحریم فاصله وجود دارد که ما امیدواریم با متنوع سازی بازارهای صادراتی این فاصله جبران شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره عدم بهره‌مندی از تنوع صادراتی در ایران گفت: تاکنون مبنای تمرکز و سرمایه‌گذاری ما در بحث صادراتی بر موضوع مزیت‌های نسبی بوده و برهمین اساس در دوره‌ای بر روی بخش انرژی کار کردیم و به خصوص محصولات پتروشیمی، منابع گازی و نفتی کشور مورد سرمایه‌گذاری قرار گفته و ظرفیت خوبی در این حوزه ایجاد شد، اما در دولت یازدهم بر روی بخش معدن تمرکز شد و اکنون روی بحث معدن و زنجیره ارزش کالای معدنی تلاش‌های جدی در حال انجام است و امیدواریم در سال‌های پیشرو در این بخش موفق به صادرات کالاهای فرآوری شده باشیم، چرا که همین حوزه یکی از ظرفیت‌های خوبی است که وجود دارد، اما اگر کشورهای دنیا و تحولات آنها را بررسی کنیم خواهیم دید که کشورها به غیر از بحث مزیت‌های نسبی به فکر خلق مزیت‌های جدید افتاده‌اند و در این میان انقلاب صنعتی و تحولات تکنولوژی و فناوری که در تولید و مصرف ایجاد شده شرایط را متحول کرده است. به عنوان مثال اکنون درحوزه لوازم خانگی با تغییرات پیش آمده شاهدیم که به طور عمده افراد به سمت کالاهای هوشمند تمرکز دارند.

وی همچنین عنوان کرد: برهمین اساس می‌توان گفت حال زمان آن است که به غیر از مزیت‌های نسبی بر مزیت‌های رقابتی نیز تمرکز شود و توجه شود که کشور چگونه می‌تواند با تکیه بر قدرت و توانایی جوانان و صاحب نظران از امکانات موجود در جهت متنوع سازی و ایجاد ظرفیت‌های رقابتی بهره بگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سئوال که در شرایط موجود و باتوجه به روند صادرات کشور در شش ماه اول سال جاری برآوردها نسبت به تحقق اهداف صادراتی تا پایان سال عنوان کرد: من منجم نیستم و دولت هم امروز به عنوان صادر کننده فعالیت نمی‌کند، بلکه به فراهم سازی بسترهای مربوطه برای بخش خصوصی می‌پردازد و با وضع مقررات و تسهیل رویه‌های صادراتی سعی دارد به وضعیت صادرات کشور کمک کند، اما در نهایت این صادرکنندگان هستند که بار اصلی را به دوش می‌کشند و در هر کدام از کالاها که در نظر گرفته شوند بخش عمده صادرات به دست بخش‌های خصوصی و بعضا نهادهای سرمایه‌گذاری است. برهمین اساس دولت وظیفه خود می‌داند که اهداف تعیین شده را رصد کرده و تعامل دائم با بخش خصوصی داشته باشد و بداند چگونه می‌توان با هدف‌گذاری مناسب فرآیند صادرات را تسریع و تسهیل کرد.

خسروتاج در پایان گفت: ما نیز موظف هستیم این فضا را به طور دائم رصد کنیم تا اگر در بخشی عقب ماندگی وجود داشت با رصد شرایط و اطلاع رسانی به دولت از کمک صاحب نظران بهره گرفته و راه را هموار کنیم برهمین اساس پیش بینی این که وضعیت صادرات چگونه خواهد شد امری دشوار به شمار می‌رود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *