اهم اخبار

رئیس سازمان چای کشور: پرداخت ۸۲ درصد از مطالبات چایکاران/ رکود در بازار چای داخلی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان چای کشور از پرداخت ۲۴۱.۴ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد از مطالبات چایکاران خبر داد.

 

 

حبیب جهانساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اعلام این خبر، افزود: تا کنون بالغ بر ۱۰۵ هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شده که ۵۶ هزار تن آن برگ سبز درجه یک و ۴۹ هزارتن آن برگ سبز درجه دو بوده است.

وی ارزش برگ سبز خریداری شده از کشاورزان را ۲۹۴ میلیارد تومان عنوان کرد.

جهانساز اظهار کرد: از مبلغ  ۲۹۴ میلیارد تومان، ۲۴۱٫۴ میلیارد تومان پرداخت شده که معادل ۸۲ درصد از مطالبات چایکاران است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه خرید تضمینی برگ سبز چای بخشی از مطالبات توسط دولت و بخش دیگر توسط کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، اظهار کرد: از مطالبات پرداختی مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان توسط دولت و ۱۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان توسط کارخانه چای بوده است.

جهانساز میزان چای خشک تولیدی توسط کارخانه‌ها را تا امروز ۲۳ هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد.

رئیس سازمان چای کشور درباره آخرین وضعیت بازار چای داخلی، گفت: در سال جاری چای داخلی بازار خوبی را تجربه کرد و قیمت‌ها در سطح مناسبی بود و استقبال مردم نیز افزایش یافت.

جهانساز اضافه کرد: البته در هفته‌های اخیر شاهد رکود در بازار چای داخلی هستیم که کاهش مصرف و واردات چای خارجی دو دلیل اصلی رکود است.

به گزارش ایلنا؛‌ سال گذشته ۲۵ هزار تن چای در داخل تولید و ۱۶ هزار تن از این محصول صادر شد. همچنین آمار نشان می‌دهد حدود ۶۲ هزار تن چای خارجی وارد کشور شده است. بر آیند این اعداد نشان می‌دهد که مصرف داخلی چای کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن است. به عبارت دیگر از مصرف سالانه ۱۰۰ هزار تن چای در کشور ۲۵ درصد از تولیدات داخلی تامین شد.

به اعتقاد کارشناسان با ادامه روند فعلی که کاهش صادرات و افزایش تولید داخلی است، پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک درصد سهم چای داخلی از سرانه مصرف کشور به رقم ۳۰ تا ۳۳ درصد افزایش پیدا کند.

 

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *