اهم اخبار

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه :روسیه سالانه ۲۷ میلیارد دلار مواد غذایی وارد می‌کند/ می‌توانیم بازار پسته، زعفران و کشمش روسیه را تامین کنیم/ پیش‌بینی واردات ۱۵ میلیون تن غلات از مسکو

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: روسیه به جز دانه سویا و شکر می‌تواند تمام اقلام اساسی ما را تامین کند و قیمت‌هایی که ارائه می‌کند در حد معمول جهانی و حتی پایین‌تر است.

کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص حجم تجارت ایران و روسیه گفت: به صورت تقریبی میزان واردات ما یک و نیم میلیارد دلار و صادرات ما ۲۵۰ میلیون دلار است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: عمده واردات ما از این کشور غلات، چوب و ورق است که در سال گذشته توانستیم در مقطعی صادارت سیمان نیز داشته باشته باشیم اما محصولات کشاورزی حجم اصلی را تشکیل می‌دادند.

وی با بیان اینکه روسیه سالانه ۲۷ میلیارد دلار مواد غذایی وارد می‌کند، افزود: روسیه کشوری است که در حوزه غذا و کشاورزی دارای پتانسیل‌های زیادی است هر چند ما بهترین فرصت خود را در چند سال اخیر که مقارن با تنش سیاسی این کشور با اروپا و ترکیه بود از دست دادیم.

زرگران اظهار داشت: پیش بینی ما برای سال آینده واردات ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن غلات است که اگر هزینه‌های اضافی و بانکی ناشی از تحریم‌ها تحمیل نشود رقمی معادل ۷٫۵ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: روسیه به جز دانه سویا و شکر می‌تواند تمام اقلام اساسی ما را تامین کند و قیمت‌های که ارائه می‌کند در حد معمول جهانی و حتی پایین‌تر است.

زرگران در خصوص اینکه آیا روسیه ظرفیت ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور را دارد؟ گفت: به هر حال همواره این کشور آرزوی رسیدن به آبهای آزاد و احیای کریدور شمال و جنوب را داشته و راه اندازی خط آهن رشت و آستارا می‌تواند به این هدف کمک کند ضمن آنکه با توجه به تحریم شرکت‌های روسی از سوی آمریکا و تمدید هر ۶ ماه آنها این شرکت‌ها تمایل زیادی به همکاری در صنایع پایین دستی نفت دارند.

وی ادامه داد: اگر روابط دو طرفه باشد در بحث برخی اقلام انحصاری همچون پسته، زعفران و کشمش ما به راحتی می‌توانیم بازار آنها را تامین کنیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *