اهم اخبار

رئیس سازمان چای کشور: ضریب خودکفایی صنعت چای به ۲۲ درصد رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان چای با بیان اینکه ضریب خودکفایی صنعت چای به ۲۲ درصد رسیده است، گفت: اقدام های حمایتی دولت یازدهم از صنعت چای نه تنها آن را از ورطه انحطاط نجات داد بلکه روند تولید آن را بر مدار رشد قرار گرفت.

 

«ولی الله روزبهان» افزود: با توجه به روند نزولی و فروپاشی صنعت چای تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و همچنین خشکسالی و تنش های آبی، دولت یازدهم و دوازدهم با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، سبب اجرای عملیات به زراعی، احیای باغ های بایر، هرس بوته ها و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی چای شمال کشور شد.
به گفته وی، امسال در زمان دوره بهره برداری، ۱۰۸ هزارتن برگ سبز چای به ارزش ۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال (۲۰۳ میلیارد تومان) از کشاورزان خریداری شد که تاکنون یک هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال (۱۳۵ میلیارد تومان) آن معادل ۶۵ درصد پرداخت شده است.
روزبهان افزود: با مساعدت سازمان برنامه و بودجه کشور اواخر هفته گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال به حساب سازمان چای کشور واریز شد تا به چایکاران پرداخت شود.

*ضریب خودکفایی صنعت چای به ۲۲ درصد رسید
رئیس سازمان چای اظهار داشت: چای مصرفی کشور معادل ۶۰۰ میلیون دلار است که طی سالهای گذشته با نزول تولید چای داخلی، ضریب خودکفایی این صنعت به کمتر از ۱۳ درصد رسیده بود اما در سال های اخیر و اقدامات حمایتی دولت از این صنعت میزان خودکفایی بین ۲۰ تا ۲۲ درصد رسیده است.

* دستیابی به خودکفایی ۵۰ درصدی در صنعت چای طی دو برنامه پنج ساله
روزبهان گفت: برای احیا و ارتقای صنعت چای کشور در نظر داریم طی دو برنامه پنج ساله بتوانیم خودکفایی در این صنعت را به ۵۰ درصد برسانیم.
وی افزود: طی سالیان گذشته خودکفایی ما در صنعت چای کشور به دلیل وسعت باغات حدود ۶۵ درصد بود که در دولت های قبل بسیاری از باغات رها شدند؛ این بدان معناست که در سالیان گذشته سطح باغات چای کشور حدود ۳۴ هزار هکتار بود که تا سال ۹۳ این میزان به ۱۷ هزار هکتار کاهش یافت.

* کاهش ۵۰ میلیون تومانی واردات چای طی سالهای اخیر
وی اضافه کرد: طی سالهای اخیر اقدامات حمایتی دولت سبب شده تا به طور متوسط سالیانه ۵۰۰ میلیون ریال از واردات چای کاسته شود.
روزبهان تصریح کرد: اکنون حدود ۱۰۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم (در باغ ها، کارخانه ها و فرایند بسته بندی) این صنعت مشغول به کار هستند بنابراین احیای این صنعت می تواند نقش بسزایی در اشتغال، کسب درآمد بیشتر و جلوگیری از خروج ارز شود.

* سرمایه صندوق چایکاران به ۶۰۰ میلیارد ریال رسید
رئیس سازمان چای کشور یکی از اقدامات حمایتی دولت یازدهم را تاسیس صندوق حمایت از صنعت چای کشور در سال ۱۳۹۳ اعلام کرد که برای نخستین بار در کشور ایجاد شد.
روزبهان گفت: ۴۹ درصد منابع اولیه راه اندازی این صندوق توسط دولت و ۵۱ درصد آن توسط کارخانه های چای و چایکاران تامین شده که البته برای حق عضویت در این صندوق دولت سهم چایکاران را پرداخت کرده است.
وی اظهارداشت: سرمایه اولیه این صندوق در سال ۹۳ حدود ۸۶ میلیارد ریال بود که امروز سرمایه این صندوق به ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
به گفته وی، اکنون ۴۵ هزار خانوار چایکار و ۷۰ کارخانه فرآوری چای در این صندوق حق عضویت دارند.
وی اضافه کرد: این صندوق وام هایی با کارمزد چهار درصد برای اجرای عملیات به زراعی، رسیدگی و تغذیه باغ ها در اختیار چایکاران و همچنین وام هایی برای کل هزینه های جاری و توسعه ای کارخانه های فرآوری چای تخصیص داده که مورد استقبال چایکاران و کارخانه داران قرار گرفته است.
وی بر این باور است که افزایش تولید و مصرف چای ایرانی علاوه بر رونق صنعت چای داخلی باعث جلوگیری خروج ارز برای واردات این محصول و رونق اقتصاد کشور می شود.

*چای تولیدی ایران ارگانیک و بدون سم است
رئیس سازمان چای کشور گفت: چای ایرانی تنها چای تولیدی ارگانیک در دنیاست که به دلیل خواب ۶ ماهه باغ ها نیازی به مصرف سموم نیست اما کود برای غنی سازی خاک باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ این درحالیست که کشورهای تولید کننده چای در دنیا به دلیل برداشت ۱۱ ماهه چاره ای جز مصرف سموم شیمیایی ندارند.
وی افزود: مصرف چای ارگانیک ایران به دلیل طبیعی بودن موجب حفظ سلامتی می شود.
بنا بر این گزارش ، اکنون سطح زیرکشت باغ های چای شمال کشور به ۲۱ هزار رسیده که ۹۰ درصد این باغ ها در استان گیلان و ۱۰ درصد در مازندران متمرکز است.
چای وارداتی از کشورهای تولیدکننده بزرگ دنیا همچون هند، سریلانکا، کنیا و برخی دبی، هلند ، لهستان و ویتنام تامین می شود.
طبق آمارها، ایران چهارمین کشور مصرف کننده چای خشک در دنیاست؛ براساس آمارها سرانه مصرف چای خشک در کشور بیش از ۱٫۵ کیلوگرم برای هر نفر است؛ البته سرانه مصرف برخی کشورهای اروپایی نزدیک چهار کیلوگرم است.
از هر ۴٫۵ تا ۵ کیلوگرم برگ سبز چای حدود یک کیلوگرم چای خشک استحصال می شود.
با توجه به وجود انواع چای سفید، سیاه و سبز در کشور، اکنون هر کیلوگرم چای سفید ایرانی به قیمت ۱۲ میلیون ریال ( یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) و چای خشک سیاه بهاره درجه یک (مشابه چای هندی) تا ۴۰۰ هزار ریال (۴۰ هزارتومان) به فروش می رسد اما میانگین قیمت چای ایرانی در بازار ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ریال است.
اکنون ۵۵ هزار خانوار چایکار و ۱۵۰ کارخانه فرآوری چای در گیلان و مازندران فعالیت می کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *