اهم اخبار

تامین یک سوم نیاز چای کشور از داخل/ عدم استفاده از سموم مزیت چای ایرانی در برابر وارداتی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان چای کشور گفت: در کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن چای مصرف می شود که حدود ۳۰ هزار تن آن در داخل تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم، حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور گفت: سازمان چای کشور یک طرح ۵ ساله را به منظور احیای باغ های رها شده و بهینه سازی کارخانجات موجود به دولت ارائه داده است که در صورت تامین منابع، شاهد رشد این صنعت خواهیم بود و با توجه به پتانسیل موجود قادر خواهیم بود ظرفیت تولید را تا ۵۰ هزار تن افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر ۵ هزار تن از چای تولید داخل صادر می شود.

جهانساز با تاکید بر کیفیت بالای چای بهاره ایرانی گفت: چای بهاره ایرانی به مراتب کیفیتی بالاتر از چای وارداتی دارد و مصرف کنندگان این نوع چای حاضر به خرید چای وارداتی نیستند ولی متاسفانه برندسازی و تبلیغات خوبی در این مورد انجام نمی شود.

وی با اشاره به قیمت های مناسب چای داخلی در مقایسه با انواع وارداتی آن گفت: چای ایرانی مبلغی بین ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان دارد و این در حالی است که چای وارداتی کیلویی بیش از ۲۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی از رضایتمندی چایکاران و تولیدکنندگان از قیمت این محصول در ۲ سال اخیر خبر داد و افزود: در ۲ سال اخیر قیمت برگ سبز را منطقی سازی کرده به طوری که سال گذشته رشد ۴۷ درصدی قیمت در برگ سبز، ۵۰ درصد در درجه ۲ و ۳۷ درصدی را در نوع درجه ۱ داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: با حمایت دولت جدید این صنعت به سوی کیفی سازی برگ سبز گام برداشته است و یکی از مزیت های چای داخلی برخلاف چای وارداتی، عدم استفاده از سموم گیاهی است.

وی در خصوص دریافت تسهیلات از صندوق تخصصی چای توسط چایکاران توضیح داد: این صندوق مبلغی بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان سرمایه دارد که ۴۹ درصد توسط دولت و ۵۱ درصد توسط بخش خصوصی تامین می شود که قادر است در ازای هر هکتار باغ حدود ۴ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۴ درصد در اختیار چایکاران قرار دهد.

وی توسعه چای کشور را مستلزم حمایت های بیشتر دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی دانست.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *