اهم اخبار

تا سال ۱۴۰۵ رخ خواهد داد؛ خوداتکایی ۵۰ درصدی در تولید بذر سبزی و صیفی گلخانه‌ای

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۵ در تولید بذر سبزی و صیفی گلخانه‌ای به ۵۰ درصد خوداتکایی می رسیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز بازرگان، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ارتباط تصویری با برنامه روی خط شبکه خبر با بیان اینکه بذر و نهال به عنوان هسته اولیه تولید گیاهان زراعی و باغی بسیار با اهمیت در کشور هستند، اظهار داشت: در کشور سالانه حدود ۲ میلیون تن بذر و حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون اصله نهال لازم است.

وی افزود: سلامت، تأیید و گواهی بذر و نهالی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، تضمین کننده کمیت و کیفیت تولید کشاورزان در انتهای فصل کشت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رویکرد جدیدی را در پیش گرفته و بخشی از ظرفیت‌های ایستگاه‌های دولتی را به طرح‌های مشارکتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه افزایش تولید بذر و نهال گواهی شده و شناسنامه‌دار اختصاص داده است؛ از جمله این موارد بزرگ‌ترین طرح کشت یکنواخت زعفران کشور در صد هکتار در ایستگاه تحقیقات کشاورزی شاهرود است که با مشارکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کلید خورده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: طرح تولید و تجاری سازی بذر ارقام تولید داخل اسفناج، نشای پیوندی صیفی‌جات و به طور ویژه خربزه، دانش فنی پیاز، خربزه خارطونی، کاهوی رقم ستاره و همچنین طرح کاشت نهال‌های مثمر و غیرمثمر شناسنامه دار و با همکاری مؤسسه تحقیقات باغبانی، مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از حدود ۲ میلیون تن بذر مصرفی کشور حدود یک و نیم میلیون تن بذر گندم و جو است که ۱۰۰ درصد در تولید آن خودکفا هستیم، اما در مقابل در برخی محصولات دیگر بذرها وارداتی است و وابستگی داریم که مهم‌ترین آن بذر سبزی، صیفی و تولید گلخانه‌ای در فضای محصور است که ۹۸ درصد آن وارداتی است و برای تولید داخلی آن برنامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری تدوین شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: مقرر شده تا انتهای سال ۱۴۰۱ خوداتکایی مان در تولید بذر سبزی و صیفی گلخانه‌ای از ۲ درصد فعلی به ۲۰ درصد برسد و تا پایان سال ۱۴۰۵ به ۵۰ درصد خوداتکایی برسیم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *