اهم اخبار

رئیس فراکسیون امنیت غذایی مجلس شورای اسلامی: اهمیت حفظ و تأمین امنیت غذایی در کشور کمتر از امنیت دفاعی نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

منصور علی زارعی با بیان این‎که اهمیت حفظ و تأمین امنیت غذایی در کشور کمتر از امنیت دفاعی نیست، گفت: چنانچه امنیت غذایی به ‌درستی تأمین نشود امنیت دفاعی مناسبی هم نخواهیم داشت و می‌توان گفت تأمین غذای کافی و سالم در زمره مسایل امنیتی است و شورای‌ عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به اهمیت آن واقف هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، منصور علی زارعی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که به موضوع امنیت غذایی در سیاست‌ها و قوانین و اسناد بالادستی کشور توجه ویژه‌ای شده است، تأکید کرد: به‌عنوان مثال در اصل ۳ قانون اساسی، از کشوری به‌عنوان کشور موفق نام برده که بتواند امنیت غذایی خود را تأمین کند.

وی ادامه داد: شاید برخی کشورها به ‌علت شرایط اقلیمی نامناسب قادر به تأمین امنیت غذایی (تأمین غذای کافی و سالم) نباشند، اما ایران به‌علت شرایط آب و هوایی مناسب اگر نه همه مواد غذایی را، اما قادر است بخش اعظمی از غذای مورد نیاز مردم خود را تأمین و حتی صادرکننده آن‌ها باشد، کمااین‌که هم‌اکنون در برخی محصولات باغی نظیر مرکبات و حتی صیفی‌جات صادرکننده هستیم.

تأمین غذایی سالم و کافی از ارکان سلامت است

رئیس فراکسیون امنیت غذایی مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان سلامت را تأمین غذایی سالم برشمرد و افزود: حضرت امام خمینی (ره) در فرمایشاتی عنوان کردند اگر ۲ تا ۳ استان کشور کار کشاورزی را به‌درستی انجام دهند، می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز مردم را تأمین و حتی صادرکننده باشند.

زارعی با بیان این‌که مقام معظم رهبری هم در پیام نوروزی ۱۴۰۱ توجه جدی و خاصی به این موضوع داشته‌اند، خاطر نشان کرد: با این وجود ما متأسفانه در این‌باره کوتاهی کردیم به‌طوری‌که در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان تولید محصولات کشاورزی‌ ۳۰ میلیون تن بود و امروز با گذشت حدود ۴۰ سال به ۱۲۰ میلیون تن رسیده است که این در شأن و تراز انقلاب اسلامی نیست.

وی افزود: این در حالی است که ما می‌توانستیم با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود کشور و با تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی دانش‌بنیان، میزان برداشت از سطح یا به‌عبارتی ضریب بهره‌وری را افزایش و میزان هزینه تمام شده برای کشاورز و مردم را کاهش دهیم.

با هزینه‌کرد  ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومانی طی ۲ سال کشور از واردات برنج بی‌نیاز می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: هم‌اکنون ایرانیان سالانه ۳ میلیون تن برنج مصرف می‌کنند که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن بالغ بر ۷۰  تا ۸۰ درصد نیاز کشور در داخل و عمدتاً در استان‌های شمالی تولید می‌شود. بررسی‌های کارشناسانه در کمیسیون کشاورزی مجلس نشان داده است که می‌توان با هزینه‌کرد ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان طی ۲ سال نیاز به واردات برنج به کشور را برطرف کرد.

زارعی با بیان این‌که ۸۵ درصد نهاده‌های دام و طیور کشور هم از خارج تأمین می‌شود، افزود: ممکن است نتوانیم همه نهاده‌های دام و طیور مورد نیاز را در کشور تأمین کنیم اما قادریم میزان قابل توجهی از آن را در داخل تولید کنیم.

وی با بیان این‌که با وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین مسئولان بیشتر به اهمیت امنیت غذایی پی بردند، گفت: در بحث بیولوژیکی هم موضوعاتی چون سموم کشاورزی و واردات محصولات آلوده اهمیت دارد که متأسفانه در برخی موارد به‌علت بی‌توجهی در این زمینه ضربات جدی خورده‌ایم.

برگزاری همایش ملی امنیت غذایی با مشارکت مجلس و جهاد دانشگاهی تهران

زارعی در ادامه از برگزاری همایش ملی امنیت غذایی مشترک با سازمان جهاد دانشگاهی تهران خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این همایش حساس کردن مسئولان به موضوع امنیت غذایی و استفاده از همه ظرفیت‌ها در تأمین امنیت غذایی است، هم‌اکنون همه مسائل اجتماعی به تأمین امنیت غذایی معطوف شده و بی‌توجهی به آن نگرانی‌های مردم را به‌همراه داشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید مجدد بر این‌که باید با افزایش ضریب بهره‌وری و کاهش هزینه تولید به کمک مسایل فنی و دانشی در تولید غذای سالم و کافی بکوشیم، از این‌که ما هنوز نتوانستیم از ظرفیت‌های کشاورزی نوین و دانش‌بنیان برای کاهش هزینه تولید استفاده کنیم، انتقاد کرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *