اهم اخبار

امنیت غذایی با اجرای پروژه های آبخیزداری محقق می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل ها گفت: اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری نوعی سرمایه گذاری برای امنیت غذایی محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوشنگ جزی گفت: وقوع سیل هایی که همه ساله در کشور رخ می دهد، باعث شده تمامی مقامات و مسئولان به این نتیجه برسند که اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به حل مشکل سیل کمک می کند.

به گفته او، تا پایان برنامه هشتم قرار است ۹۰ میلیون هکتار مطالعات و اجرای آبخیزداری داشته باشیم تا مناطقی که آبخیزداری انجام نشده است، پوشش داده شود.

جزی می گوید: با توجه به آنکه ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور تحت فرسایش آبی است، لذا برای ۴۱ میلیون هکتار  از این عرصه ها مطالعات تفسیری و ۹ میلیون هکتار مطالعات قابل اجرا داریم که اجرای این عملیات حداقل ۹ تن در هکتار فرسایش و حدود ۶ تن رسوب را کاهش می دهد. همچنین به نفوذ ۷۰۰ متر مکعب منابع آبی در سال، افزایش ‍۱۲۰ کیلوگرم تولید علوفه در هکتار  و افزایش ۱.۵ تا ۳ برابری آبدهی قنوات کمک می کند.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: بنابر آمار سیل مرداد ماه به اراضی کشاورزی ۲ استان ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد، در حالیکه می توانست طی ۵ سال این میزان اعتبار به عملیات آبخیزداری برای اجرای ۱۰ میلیون هکتار تخصیص یابد. 

به گفته او، با توجه به آنکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری حدود ۷۰ درصد خسارت سیل در حوزه های بحرانی کاهش می دهد؛ بنابراین نگاه به آبخیزداری باید به عنوان سرمایه گذاری برای امنیت غذایی باشد.

جزی گفت: براساس قانون تمامی پیمانکاران باید بتوانند در مناقصات شرکت کنند و همواره پول نقد کافی در اختیار داشته باشند تا اجرای عملیات آبخیزداری با اطمینان خاطر بیشتری انجام دهند که متاسفانه این موضوع مغفول مانده و تنها یک سری اعداد در قانون بودجه وجود دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *