اهم اخبار

ایران صادرکننده ۱۷ درصد لبنیات به آسیا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید لبنیات و حمایت دولت، ایران را از واردکننده فرآورده‌های لبنی به صادرکننده تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، بیشتر مردم از دهه‌های پنجاه وشصت این خاطره را دارند که چگونه برای خرید محصولات لبنی مجبور بودند صبح زود در صف‌های طولانی منتظر بمانند تا مقدار محدودی شیر یا سایر محصولات لبنی را خریداری نمایند و حتی زمزمه‌هایی از درخواست‌ها برای سهمیه بندی این محصولات شنیده می‌شد.

بیشتر محصولات لبنی مانند پنیر از دیگر کشور‌ها وارد می‌شد تا اینکه در اوایل دهه ۷۰ با ورود بخش خصوصی به این صنعت وهمراهی جهاد سازندگی شرایط تغییر کرد و ایران گام‌های بزرگی برای رسیدن به خودکفایی در محصولات لبنی برداشت.

چمنی پیشکسوت صنایع لبنیات می‌گوید سال ۷۵ با یک حرکت کوچک وپذیرش دولت وقت این امکان ایجاد شد که بودجه یکسال واردات پنیر به تولید در داخل اختصاص داده شود.

فرخ نژاد مدیر عامل بانک کشاورزی نیز می‌گوید می‌توانیم بگوییم یکی از عوامل اصلی خودکفایی در محصولات لبنی، تامین مالی به موقع بانک کشاورزی بود.

یک پیشکسوت چهاد سازندگی نیز می‌گوید درآن مقطع شبکه‌هایی ایجاد شد که مازاد بر مصرف شیر‌های تولیدی مردم را جمع کنند و این اقدام منجر به یک طوفان شیرشد.

تولیدکنندگان لبنیات نیز می‌گویند از یکسو ورود بخش خصوصی وسرمایه گذاری این بخش در لبنیات واز سوی دیگر تلاش جدی مهندسان در طراحی و ساخت دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز تولید لبنیات سبب شد تا نه تنها در این صنعت به خودکفایی دست یابیم بلکه صادر کننده محصولات لبنی به کشور‌های همسایه شویم.

اکنون بعد از گذشت حدود ۳ دهه از آن روزها، محصولات متنوع ایرانی در قفسه‌های فروشگاه‌ها جای گرفته اند ومصرف کنندگان با سلیقه‌های مختلف می‌توانند این محصولات متنوع را بدون محدودیت خریداری نمایند.

بر اساس گزارش فائو (سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد) اکنون ایران به برترین تولیدکننده لبنیات آسیا دست یافته است وبا صادرات یک میلیون وُ پانصد وُ هشتاد وُ سه هزار تُن شیر وُ لبنیات؛ هفده درصد از کل صادرات شیر و لبنیاتِ این قاره را در اختیار دارد./صداوسیما

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *