اهم اخبار

با افتتاح خط تولید آنزیم‌ها در یک “شرکت دانش‌بنیان” محقق شد / ورود کشور به حوزه علمی تولید آنزیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: با افتتاح خط تولید آنزیم‌های دامی زمین بازی جدیدی در حوزه علمی کشور باز شد تا بتوانیم در تولید سایر آنزیم‌ها ورود کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، سورنا ستاری در مراسم افتتاح خط تولید آنزیم‌های دام و طیور و انسانی در یک شرکت دانش‌بنیان گفت: این مجموعه در عمل بدون حمایت‌های دولتی راه اندازی شده است.

وی افزود: ما در بیوتکنولوژی یکی از قدرت‌های آسیا بوده و در منطقه بی‌نظیر هستیم. ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد، حتی یک داروی بایوتک  تولید نمی‌کند.

ستاری ادامه داد: به ما می‌گفتند در بیوتک وارد حوزه تولید آنزیم نشوید؛ چرا که کار ساده‌ای نیست، اما امروز این مسیر طی شده است.

نتیجه تصویری برای افتتاح خط تولید آنزیم‌های دامی"

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور تاکید کرد: امروز سیستم جدیدی داریم و با افتتاح خط تولید آنزیم‌های دامی زمین بازی جدیدی در حوزه علمی کشور باز شد تا بتوانیم در تولید سایر آنزیم‌ها ورود کنیم.

بر اساس این گزارش، ستاری در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: امروز کار استثنایی و بزرگی کلید خورد؛ چرا که ما کارخانجات کمی در دنیا داریم که در زمینه تولید آنزیم فعالیت می‌کنند.

نتیجه تصویری برای افتتاح خط تولید آنزیم‌های دامی"

ستاری ادامه داد: پیش از این فقط در حوزه یک نوع آنزیم، ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار واردات داشتیم که این رقم معادل تولید یک ماهه این آنزیم در این شرکت ایرانی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: آنچه که برای ما مهم بوده، دانش فنی ایجاد شده و توسعه نیروی انسانی در این حوزه است.

ستاری اظهار کرد: تولید آنزیم‌های دام و طیور و انسانی حوزه‌ای بود که پیش از این به آن ورود نکرده بودیم.

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان دامپزشکی، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، خط تولید «آنزیم‌های صنعتی» برای نخستین بار در کشور افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

افتتاح بزرگ‌ترین واحد تولید آنزیم‌های صنعتی کشور

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با افتتاح این واحد تولید آنزیم که بزرگترین واحد تولیدکننده آنزیم در کشور به شمار می‌رود، نیاز کشور به این محصول راهبرد تأمین خواهد شد.

فناوری راهبردی تولید آنزیم‌های صنعتی در صنایع لبنیات، نشاسته و گلوکز، آرد و نان، چرم و نساجی، شوینده‌ها و دام و طیور کاربرد وسیعی دارد.

بومی‌سازی فناوری تولید آنزیم‌های صنعتی “ایران ساخت” کشور را در مسیر ایجاد اشتغال دانش‌بنیان، قطع وابستگی به این فرآورده مهم و جلوگیری از خروج ارز هدایت می‌کند. با این فناوری بومی، تمامی‌ آنزیم‌ها در شکل‌های گوناگون مایع، پودر و گرانول تولید و عرضه می‌شود.

شروع این پروژه با عقد قرارداد دانش فنی با دانشگاه‌های شهید بهشتی، تربیت مدرس و دیگر دانشگاه‌های معتبر کشور منعقد شد تا با همکاری مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی تولید این محصولات آغاز شود.

تعداد شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده آنزیم در دنیا انگشت شمار بوده و جزو فرآورده‌های راهبردی زیست‌فناور به شمار می‌روند.

این خط تولید داخلی با آورده ۷۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی، حمایت ۱۱ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی زمینه ساز اشتغال ۱۰۰ نیروی مستقیم و ۵۰۰ نیروی مستقیم شد و گام دوم این شرکت دانش بنیان، تولید نسل جدید پروبیوتیک‌ها در کشور است.

پروتئین‌هایی که آنزیم خوانده می‌شوند کاتالیزور و یا سرعت بخش فعالیت‌های زیستی هستند و نقش مهمی در صنایع مختلفی چون صنایع غذایی، شوینده‌ها، دام و طیور و صنایع ترکیبی دارند.

حجم بازار واردات معادل ۵۶۰۰ تن برآورد شده است و از این میزان تقریبا ۴۵۰ تن به آنزیم «فیتاز» اختصاص دارد. این آنزیم با توجه به قیمت متوسط کیلویی ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. این شرکت قادر است نیاز کشور به این آنزیم را تأمین و با بی نیاز کردن کشور به حجم قابل توجه واردات این فرآورده، کشور را در مسیر جلوگیری از خروج ارز، اشتغال دانش‌بنیان و خلق ارزش افزوده هدایت کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *