اهم اخبار

برداشت چغندرقند از مزارع تایباد آغاز شد

بدون دیدگاه

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی تایباد گفت: برداشت چغندرقند از سطح ۷۳ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ مریم رضایی اظهار کرد: فرایند برداشت چغندر قند در این شهرستان با دستگاه تمام مکانیزه طی سه مرحله شامل سرک کردن، کندن و بارگیری انجام شد.

وی با اشاره به ارقام چغندر قند کشت شده از اراضی تایباد افزود: ارقام کشت شده این محصول شامل شانون، دورتی و سمنتا بوده که در اوایل خرداد ماه کشت شده است.

رضایی متوسط عملکرد چغندر قند در این شهرستان را ۷۰ تن اعلام کرد و گفت: از آنجایی که کاهش هزینه‌های کارگری برای اقتصادی کردن محصولات کشاورزی می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشاورزی کند، پس به کارگیری تکنولوژی و صنعت (ماشین‌آلات کاشت، داشت و برداشت) موضوعی اجتناب‌ناپذیر و ضروری در راستای کشاورزی اقتصادی به‌شمار می‌رود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی تایباد گفت: با توجه به مشکلات کمبود آب در این شهرستان با کشت چغندر قند به صورت پاییزه می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

رضایی در ادامه از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در تایباد خبر داد و افزود: بیش از ۱۹۰۰ هکتار از مزارع گندم این شهرستان تحت پوشش طرح کشاورزی قراردادی انجام گرفته است.

وی توضیح داد: این طرح در اراضی گندم آبی شهرستان با امضاء قرارداد شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی استان با فعالان این بخش اجرا خواهد شد.

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی تایباد خاطرنشان کرد: در کشت قراردادی کود یارانه‌ای و بیمه محصولات کشاورزی توسط طرف قرارداد تامین، پس از برداشت و تحویل محصول از مطالبات کشاورزان کم می‌شود.

وی اضافه کرد: در این قرارداد ۱۰۰ درصد هزینه بیمه، ۲۰ درصد تخفیف و ۵۰ درصد هزینه کودهای فسفاته و پتاسه پرداخت و در فصل برداشت به ازاء طلب مبلغ تحویلی گندم کسر خواهد شد.

رضایی تاکید کرد: کشاورزان گندم‌کار با نصب اپلیکیشن کشت قراردادی که با همراه اول روی گوشی‌ها نصب می‌شود، می‌توانند بدون مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی قرارداد خود را تکمیل کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *