اهم اخبار

جولان میوه های وارداتی در بازار/آناناس کارتنی تا ۳۱۵ هزار تومان+ سند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فصل تابستان است و به رغم وجود انواع میوه‌ها در بازار اما میوه‌های وارداتی در بازار جولان می‌دهند که برای واردات آنها ارزهای زیادی را از دست می‌دهیم.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز قیمت ۵۹ قلم میوه و سبزی میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران توسط سه نهاد ناظر تعیین و ابلاغ شد،‌کارشناس اتحادیه بارفروشان، کارشناس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران و مسئول واحد بازرسی و نظارت اصناف میدان مرکزی پس از بررسی قیمت‌های جدید را برای سه روز آینده ابلاغ کردند.

این قیمت‌ها بر اساس استعلام روزانه از بارفروشان معتمد میدان مرکزی میوه و اعمال نظر کارشناسان اتحادیه بارفروشان و اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تعیین شده و به تأیید مسئول واحد بازرسی و نظارت می‌رسد. فروشندگان باید فاکتور سربرگ‌دار به نام صاحب حجره پس از مهر و امضا به خریدار تحویل دهند.

میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در جنوبی‌ترین نقطه تهران منطقه ۱۹ در کنار اتوبان آزادگان قرار دارد. روزانه هزاران تن میوه از شهرهای مختلف به این منطقه سرازیر می‌شود و حجره‌داران این میدان به عنوان امانت‌‌فروش محصولات را به خریداران عمده که عموماً مغازه‌داران هستند می‌فروشند و بخشی هم به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

*عدم نظارت بر قیمت میوه‌های سطح شهر

گزارش میدانی فارس نشان می‌دهد قیمت‌های سطح شهر بسیار بالاتر از قیمت‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار است. در حالی که بر اساس قانون مغازه‌های سطح شهر مجازند تنها تا ۳۰ درصد به قیمت‌های میدان مرکزی اضافه کنند.

*جولان میوه های وارداتی در میدان مرکزی میوه/آناناس کارتنی تا ۳۱۵ هزار تومان

موضوع دوم قیمت‌های سر به فلک کشیده میوه‌های وارداتی در میدان مرکزی میوه و تره‌‌بار است هر آناناس کارتنی از ۲۰۰ هزار تا ۳۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

این میوه‌ها وارداتی است و تنها قشر بسیار خاصی توان خرید این میوه‌ها را دارند. اصلاً این جای سؤال است که با وجود تنوع انواع میوه‌های تابستانی چه لزومی به واردات میوه‌های گران قیمت وجود دارد؟

انبه هم کیلویی ۱۴ تا ۲۲ هزار تومان عرضه می‌شود. این میوه هم وارداتی است و خاص مناطق حاره‌ای و گرم است. در سال‌های گذشته با ورود بی‌مورد این گونه میوه‌ها ذائقه مردم را عوض کرده‌اند و با وجود انواع میوه‌ها همچنان ارز زیادی را برای واردات این گونه میوه‌ها اختصاص می‌دهند و به جای جیب کشاورزان داخلی جیب کشاورزان خارجی را پر می‌کنند.

*رب سه برابر قیمت/گوجه پایین آمد رب گوجه نه

نکته دیگر اینکه قیمت گوجه‌فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کیلویی ۱۵۰۰ تومان است در حالی که قیمت هر کیلو رب ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود. معمولاً از هر ۴ کیلوگرم گوجه یک کیلوگرم رب به دست می‌آید. یعنی با گوجه‌فرنگی ۱۵۰۰ تومانی( گوجه فرنگی‌های ربی حتی هزار تومان هم به فروش می‌رود)  می‌توان یک کیلو رب به ارزش ۶ هزار تومان به دست آورد و سه برابر قیمت رب در بازار هیچ توجیهی ندارد. پیش از این هم وزارتصمت اعلام کرد که قیمت رب در بازار بسیار بالاست و وارد تنظیم قیمت رب خواهد شد.

*قیمت هندوانه کیلویی ۴۰۰ تومان و ضرر کشاورزان به دلیل عدم اجرای الگوی کشت

نکته بعدی اینکه فروش هندوانه به کیلویی ۴۰۰ تومان است این قیمت نشان می‌دهد کشاورزان هندوانه‌کار امسال کاملاً ضرر کرده‌اند.

این مشکل که یک سال کشاورز آنقدر می‌کارد تا هندوانه به کیلویی ۴۰۰ تومان برسد و برخی سال نمی‌کارد و قیمت به کیلویی ۲ هزار تومان و بالاتر می‌رود به دلیل عدم اجرای الگوی کشت در بخش کشاورزی است.

*طرح الگوی کشت بیش از یک دهه روی میز دولت

طرح الگوی کشت یک دهه است روی میز دولت مانده و هیچ اقدام عملی نشده است. قول‌های مکرر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درباره اجرای این طرح هم بی‌نتیجه مانده  در نتیجه تعداد زیادی از کشاورزان هر ساله ضرر می‌کنند یک سال هندوانه‌کاران، سال دیگر صیفی‌کاران و سال بعد سیب‌زمینی‌کاران و این چرخه همچنان تکرار می‌شود. نتیجه فقط ضرر و زیان کشاورز نیست بلکه سرمایه ملی است که هدر می‌رود و جبران آن هم بسیار سخت است.

*موز از یک قاره دیگر می‌آید اما ارزانتر از سیب زمینی است

نکته بعدی فروش موز کیلویی ۹ هزار تومان است؛ این محصول وارداتی است و برای اینکه به کشور برسد باید ماه‌ها با کشتی از قاره‌ای دیگر حمل شود، با این وصف قیمت موز نسبت به بسیاری از میوه‌های داخلی ارزان‌تر است و تا چند هفته پیش از سیب زمینی هم ارزانتر بود.

سالانه بیش از ۵ میلیون تن تولید سیب زمینی در کشور تولید می‌شود و ایران جایگاه سیزدهم دنیا را از نظر تولید این محصول دارد زمانی که قیمت این محصول وحشتناک افزایش می‌یابد و حتی گران‌تر از موز می‌شود باید علل آن را در سوءمدیریت جست‌وجو کرد.

*سیب زمینی نو به بازار آمد

نکته دیگر اینکه سیب‌زمینی تازه به بازار رسیده و در میدان مرکزی کیلویی ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و این شاید نوید کاهش قیمت آن در بازار طی روزهای آتی باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *