اهم اخبار

حدود ۱۲۲هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال خریداری شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان چای کشور از خرید ۱۲۱ هزار و ۹۳۰ تن برگ سبز چای تا پایان برداشت تابستانه از چایکاران شمال خبر داد و گفت: مقدار خرید سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، حبیب جهانساز در لاهیجان با بیان اینکه خرید تضمینی برگ سبز چای از اول اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است، افزود: تا پایان برداشت تابستانه، بیش از ۶۹۳ میلیارد تومان از چایکاران توسط ۱۶۲ کارخانه فعال خریداری شده که از این مقدار ۴۸ درصد برگ سبز درجه یک و ۵۲ درصد برگ سبز درجه دو است.

وی با اشاره به میزان پرداخت مطالبات چایکاران اظهار کرد: تاکنون ۷۷ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده که این میزان معادل ۵۳۴ میلیارد تومان می باشد.

رئیس سازمان چای کشور از برداشت  پاییزه برگ سبز چای از مهر ماه خبر داد و گفت: تاکنون ۲۷ هزار و ۴۳۵ تن چای خشک استحصال شده است.

حبیب جهانساز با اشاره به نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک امسال ۶ هزار و ۶۹۰ تومان و درجه دو، ۴ هزار و ۷۸۱ تومان، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک امسال در مقایسه با سال گذشته، به صورت میانگین ۴۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد، گفت: چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه انجام می شود.

استان های گیلان و مازندران، ۵۵ هزار چایکار دارد. باغهای چای در استان های گیلان و مازندران ۲۶ هزار هکتار است که میزان زیرکشت هر سال متفاوت است. ۹۰ درصد باغهای چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد.

شهرستان لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران با جمعیت ۱۶۷ هزار نفری در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای و پژوهشکده چای کشور در این شهرستان قرار گرفته است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *